Minecraft jako gra miał u nas wielkie powodzenie. O ile do gry córka wraca sporadycznie to do czegoś w rodzaju fanfików czy sequeli wokół tej gry o wiele chętniej i dlatego po raz kolejny powracam z publikacjami, dla których jest on tłem. Uproszczona grafika staje się ciekawym elementem ilustracji w czytankach „Tryb czytania” wydawany przez HarperKids. Wchodzi ona w skład większej serii (jak łatwo się domyślić) zatytułowanej „Minecraft”, w której znajdziemy podręczniki użytkownika, komiksy, magazyny, powieści dla dzieci. Dzisiejsze lektury skierowane są do przedszkolaków i uczniów nauczania początkowego. Pierwszym trzeba czytać, drudzy znęceni ciekawymi treściami sami będą wchodzić w świat przygód inspirowanych gr, a jeszcze inne zachęcają do przedyskutowania ważnych problemów etycznych.
W „Trybie czytania” znajdziemy pięć tomów: „Moby w świecie podstawowym”, „Górskie wyzwanie”, „Ucieczka z Netheru”, „Podniebna przygoda” i „Moby w leśnym dworze”
„Moby w świecie podstawowym” to ciepła opowieść o poszukiwaniu zwierzaka,
którym można się zaopiekować. Brich ma oswojonego wilka Chapsa, z którym może
się bawić i odpoczywać. Emmy też chciałaby mieć takiego zwierzęcego
przyjaciela. Z tego powodu wyruszają razem na poszukiwania. Zwierzak musi być
przyjazny, nie groźny i musi być świetnym kompanem przygód. W czasie poszukiwań
odwiedzają różne miejsca, przeżywają mniej lub bardziej groźne przygody.
Wchodzimy w świat różnorodnych mobów: pszczół, pająków, istoty morskie. Po
długiej podróży w końcu znajdują zwierzaka odpowiedniego dla Emmy i dzięki temu
mogą wrócić do domu. Zakończona powodzeniem misja uświadamia młodym
czytelnikom, że nie każde zwierzę sprawdzi się jako pupil. Do tego pokazuje, że
ważna jest delikatność.
„Górskie wyzwanie” zabiera nas do środowiska najwyższej góry w okolicy. Piękna
pogoda zachęca bohaterów do spędzania czasu na świeżym powietrzu i wędrówek.
Tym razem Emmy wpada na pomysł poważnej wyprawy. Muszą się spieszyć, aby zdążyć
przed zmrokiem i mieć szansę schowania się wrogimi mobami. Wędrówka wymaga
odpowiednich przygotowań. Zdobywają surowce, tworzą narzędzia i ruszają w
obfitującą w wyzwania drogę. Muszą stawić czoło zoombie, szkieletm i creeperom.
W końcu udaje im się dotrzeć do celu i z wysokiej góry spojrzeć na rozległy
Świat Podstawowy.
„Ucieczka z Netheru” otwiera spacer do lasu i zabawa z oswojonym wilkiem.
Rzucanie patyka kończy się zniknięciem aportującego zwierzaka. W czasie
poszukiwań Emmy i Brich znajdują portal, którym dostają się do Netheru.
Tajemniczy świat okazuje się pełen niebezpieczeństw. Ścigani przez groźne moby
bohaterzy muszą znaleźć portal, którym będą mogli wrócić do swojego świata.
„Podniebna przygoda” to opowieść o marzeniach i naprawianiu posiadanego
sprzętu. W świecie gry jednak nie wystarczy ruszyć na poszukiwanie określonych
elementów czy kupić potrzebne części. Tu trzeba pokonać swoje słabości,
zmierzyć się z lękami. Do tego samo pragnienie latania powstaje w czasie skoków
na łóżku, a później trampolinie. Emmy i Brich muszą pokonać senność by wywołać
fandom pozwalający na naprawienie potrzebnego sprzętu. Aby pokonać zmęczenie
wyprawiają się pod ziemię, gdzie walczą z wrogimi mobami.
„Moby w leśnym dworze” zaczynają się od gromadzenia odpowiedniego ekwipunku.
Diamentowy młotek stanie się cennym nabytkiem, z którym bohaterzy raźno ruszają
do lasu, w którym natykają się na tajemniczy dwór. Po wejściu do budynku czeka
ich mnóstwo wyzwań, niebezpieczeństw. Współpraca, dbałość o towarzysza sprawią,
że mają nie tylko szansę przetrwać, ale też znaleźć cenne materiały.
Niebezpieczną przygodę kończy odpoczynek w czasie pikniku.
Poza ciekawymi historiami znajdziemy tu pytania do tekstu, zabawę w
wyszukiwanie słów, sprawdzenie, na jakim poziomie czytelnik rozumie czytany
tekst oraz wyjaśnienie nowych słów, dzięki czemu z jednej strony dbamy o poziom
koncentracji, a z drugiej możemy poszerzyć słownictwo oraz kształtować
rozumienie poszczególnych scen i umiejętność usytuowania ich w całości. Niby
takie niepozorne czytanki, ale mają w sobie naprawdę duży potencjał, dlatego
jako filolożka jestem wielka miłośniczką tej serii. Oczywiście nie zaniedbano
też mojej etycznej wrażliwości. Bohaterzy spotykają się ze złem (bo ono nadal
jednak w świecie istnieje), ale ograniczają się do obrony. Jeśli coś ich nie
atakuje to zostawiają to w spokoju. I to dobry wzorzec.
Wszystkie publikacje uświadamiają młodym czytelnikom jak niesamowicie ważna
jest współpraca, spostrzegawczość i planowanie. Każdy z przyjaciół ma inne
cechy, odmienne umiejętności. Do tego (dla mnie to istotna rzecz)
pomysłodawczynią wypraw w tych tomach jest Emmy. To ona zachęca do stawianie
sobie nowych wyzwań, zachęca do działania i jest żądna przygód. Do tego mamy tu
naprawdę niewiele tekstu, prostą czcionkę (bez szeryfów), co jest istotne w
przypadku dyslektyków i osób mających słabą koncentrację, autyków, bo dzięki
temu mogą lepiej skupić się na tekście, a nie odszyfrowaniu słów.
„Tryb czytania” to seria, która z pewnością przyciągną uwagę młodego gracza
Minecrafta, a to będzie pierwszym krokiem nie tylko do ćwiczenia tej cennej
umiejętności, ale i do wejścia w świat książek. Proste historie gwarantują
dobrą zabawę początkującym czytelnikom i młodym słuchaczom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz