Maria Kowalewska, Maria Kownacka, Głos przyrody. Wiosna, il. Witold
Gurbisz i in., Wrocław „Siedmioróg” 2011
„Głos przyrody. Wiosna” to dość niepozornie
wyglądająca (grubości 90 kartkowego zeszytu) książeczka dla dzieci. W środku
jednak znajdziemy bardzo dużo informacji o otaczającym nas świecie. Opowieść
przybliżającą małym czytelnikom zwierzęce zachowania wiosną znajdziemy wiele
ilustracji z informacją co to jest. Informacje o roślinach i zwierzętach oraz
zjawiskach atmosferycznych przekazane są za pomocą prostej opowieści. Ponad to
w książce znajdziemy informacje, jak pielęgnować otaczającą nas przyrodę,
zachęcające do podglądania przyrody. Dzieci z lektury dowiedzą się w jaki
sposób stworzyć szkolny owadziniec, akwarium i klasowy ogródek, nauczą się
rozpoznawać cienie zwierząt, budować karmniki i pojniki, odróżniać znaki meteorologiczne,
znajdą interesujące zagadki, żarty, rymowanki, przysłowia. Poza opowiadaniami o
przyrodzie znajdują się w niej i opowieści o dziecięcych kontaktach z przyrodą.
Nieencyklopedyczna forma przekazywania wiedzy
sprawia, że przedszkolaki chętnie słuchają czytanych im opowieści, a starsze
same sięgają po lekturę, aby razem z nią odkrywać świat. Autorki dbają o
wszechstronny rozwój umiejętności swoich czytelników, dlatego poza wieloma
cennymi informacjami czytelnicy znajdą pomysły na zabawy, eksperymenty,
podpowiedzi w jaki sposób podglądać przyrodę w wielkim mieście i na wsi. „Głosy
przyrody. Wiosna” to lektura, do której dzieci z różnych powodów będą wracały.
Czasami w poszukiwaniu zagadek, innym razem żartów, pomysłów na zrobienie
przedmiotów pozwalających na opiekę i obserwację zwierząt.
Książkę podzielono na trzy wyraźne części,
które pozwalają na dokładniejsze analizowanie zmian zachodzących w przyrodzie: przedwiośnie,
pierwiośnie i wiosna. W każdej tej części poza zrachowaniami zwierząt autorki
przybliżają specyfikę naszego klimatu, krajobrazu, dzięki czemu czytelnicy
udają się w książkową podróż w góry, nad morze, na Mazury, do Doliny Prądnika,
do Puszczy Podlaskiej. Dowiedzą się czym są parki, rezerwaty, żywe muzea oraz
jak zachowywać się, aby nigdzie nie niszczyć przyrody.
Książka będzie interesującym uzupełnieniem
wiedzy zawartej w podręcznikach do przyrody i biologii. Pozwoli nauczycielom i
rodzicom wzbogacić treści lekcji. Szczególnie polecam w edukacji domowej, kiedy
możemy pozwolić sobie na dokładniejsze i wolniejsze poznawanie otaczającego nas
świata.
Wielkim plusem publikacji jest wielość
ilustracji. Każdy omawiany element przyrody przybliżono małym czytelnikom w
formie ładnego, podpisanego obrazka, co pozwoli uczniom na samodzielne
poznawanie przyrody z książką w ręku. Niewielka forma (A5) sprawia, że książka
bez problemu zmieści się w plecaku, dzięki czemu dzieci będą mogły z nią
wędrować.
Książkę polecam zarówno przedszkolakom, którym
rodzice czytają, jak i uczniom szkoły podstawowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz