Nowe
media są interaktywne. Użytkownik może wchodzić w interakcję z obiektem
medialnym; wybiera, które elementy będą wyświetlone, którą ścieżką
pójdzie, przez co staje się współautorem działa. Nowoczesny komputer z
założenia jest interaktywny (w przeciwieństwie do przetwarzania
wsadowego).
Cała
sztuka jest interaktywna na kilka sposobów. Dzieła oddziałują na ludzi,
przez co powstają kolejne dzieła kształtujące określone myślenie.
Eisenstein w latach 20. XX wieku badał wpływ filmu; jego sfilmowana
treść Kapitału Marksa
miała wpływać na dialektyczne myślenie robotników. Prezentował
wizualnie tezę i antytezę by widz sam dotarł do syntezy (poprawnej
konkluzji).
Jaron
Lanier uważał, że technologia VR (rzeczywistość wirtualna) jest w
stanie zobiektywizować się z procesami mentalnymi. Uważał, że VR
doprowadzi do komunikacji postsymbolicznej (bez użycia języka i
symboli). Nikomu nie będzie potrzebne „więzienie języka” (Frederic
Jameson), ponieważ wszyscy będą żyć szczęśliwie w koszmarze demokracji, w
której akt komunikacji będzie doskonały (Jürgen Habermas). Wierzył w
poszerzenie świadomości, możliwości umysłu.
Technologie nowych mediów eksternalizują i obiektywizują myślenie; mogą być używane do wspomagania i kontrolowania myślenia.
George
Lakoff twierdzi, że rozumowanie wykorzystuje kilka nieświadomych i
automatycznych procesów obrazowych (skanowanie obrazów, skanowanie ich,
ogniskowanie). Philip Johnson-Laird twierdził, że logiczne myślenie to
kwestia skanowania modeli wizualnych. Takie operacje jak skanowanie,
ogniskowanie, nakładanie się modeli wydają się naturalne dzięki
telewizji i grafice komputerowej.
Dąży
się do standaryzacji myślenia; środki służące do tego również muszą
ulec standaryzacji. To łączy się z uprzedmiotowieniem wewnętrznych,
prywatnych procesów mentalnych.
To,
co kiedyś było procesem mentalnym, stanem indywidualnym i unikalnym,
stało się częścią przestrzeni publicznej; prywatne przerodziło się w
publiczne, będące obiektem publicznej dyskusji, standaryzacji.
Media
komputerowe doskonale wpisują się w model eksternalizowania i
uprzedmiotowienie operacji myślowych. Kiedyś patrząc na obraz
tworzyliśmy wyobrażenia, skojarzenia; media interaktywne każą nam klikać
na obraz po to, żeby przejść do innego obrazu. Jesteśmy zmuszeni do
podążania za zaprogramowanymi wcześniej i istniejącymi obiektywnie
skojarzeniami; jesteśmy zmuszeni do wzięcia cudzych struktur umysłu za
własny.
Na podstawie: Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz