Pejzaż literacki i jego przemiany w literaturze XIX wieku
Uwrażliwienie
romantyka na piękno natury, na malowniczość krajobrazu potwierdzali
poeci w większości swych dzieł, mistrzowską ręką kreśląc opisy przyrody
ojczystego pejzażu, okolic, w których przebywali. Mistrzem w tej
dziedzinie okazał się Adam Mickiewicz.
W
„Balladach i romansach” ukazał urok nastrojowej przyrody, pełnej
tajemniczości i niewiarygodnych zjawisk. „Potrafił dostrzec piękno ciszy
i piękno burzy, urok łagodności i urok grozy. W kategoriach piękna
umiał zobaczyć i rzeczy proste i rzeczy tajemne”. W „Balladach”
przyroda przestała być tłem ludzkich działań, a stała się niemal
współbohaterem. W „Świtezi” stworzył Mickiewicz opis tajemniczego
jeziora „w wielkim kształcie obwodu”, którego brzegów przeciwnych oko
nie sięga, „dna nie odróżnia od szczytu, zdajesz się wisieć w otchłani
błękitu”. Podobny obraz jeziora, w którym woda „burzy się i wzdyma,
pieni, wre aż do dna” stworzył Mickiewicz także w „Świteziance”. Cisza,
„grząska ziemia, nagły szum wiatru, szelest suchej gałęzi, wody jeziora
oblane blaskiem księżyca” to właśnie elementy pejzażu „Ballad”.
Podróż
na Krym była dla Mickiewicza wielkim przeżyciem artystycznym i
estetycznym. W związku z tym doświadczeniem narodziły się „Sonety
krymskie”. Sonet I, zatytułowany „Stepy Akermańskie” stanowił rodzaj
wstępu. Poeta przedstawił w nim swe pierwsze silne przeżycia: ujrzał nie
objęty wzrokiem step w okolicach dolnego biegu Dniestru. Zdumiała go
bujność roślinności stepowej. Przedstawiona olbrzymia przestrzeń
uruchomiła wyobraźnię artysty, który zastosował metaforę i step
przyrównał do oceanu, wóz do łódki, a trawy do raf koralowych i
szumiących fal. Następne sonety: „Cisza morska”, „Żegluga” i „Burza” to
tzw. tryptyk morski. Poeta odbywał wycieczkę morską i okręt stał się dla
niego symbolem potężnych przeżyć. W sonecie „Cisza Morska” morze
ukazane jest w stanie spokoju, nawet czasowniki oddają spokój, np.
muśnięcie, gra, kołysanie się. W sonecie „Żegluga” poeta używa
przymiotników w stopniu wyższym np. szum większy, gęściej itp. Ruch jest
bardziej ożywiony. Pojawia się motyw wiatru. Okręt zostaje przyrównany
do skrzydlatego konia - pegaza. W sonecie „Burza” poeta stosuje krótkie
zdania, składające się z podmiotu i orzeczenia. Oddają one gwałtowność,
napięcie i pośpiech. Morze przyrównane jest do mokrych gór, statek jest
atakowany przez fale, przed którymi się z trudnością broni. W sonecie
„Bakczysaraj w nocy” przedstawiony jest opis miasta w nocy. Pojawia się
obraz wschodniego nieba porównanego z haremem, obłok to łabędź, a
gwiazdy to lampy. Ziemia jest okryta „namiotem ciemności”. „Olbrzymy
granitu” to góry, błyskawica to „rycerz wschodu”. Tworząc cykl sonetów
posługiwał się Mickiewicz „grą kontrastów”, opisy jego charakteryzował
„przepych barw i świetlistość, żywioł ruchu, potężne wrażenia słuchowe”.
W
„Panu Tadeuszu” Mickiewicz okazał się mistrzem w kreśleniu poetyckich,
lirycznych obrazów przyrody i krajobrazu Litwy nadniemeńskiej. Przyroda
odbierana jest wszystkimi zmysłami, opisy mają charakter sielankowy, są
pełne porównań i personifikacji. Wstęga Niemna i pagórki leśne tworzą
jakby ramy obrazu, w środku którego znajdują się uprawne pola. Wszystko
złoci się, srebrzy, bieli, zieleni i czerwieni. Dominującym kolorem jest
zieleń: soczysta nadbrzeżnych łąk i ciemna zalesionych pagórków. Z
zielonymi łąkami sąsiaduje złoto pszenicy i srebro żyta, bursztyn
świerzopu, śnieżna biel gryki i zaróżowiona dzięcielina. Wokół ciągnie
się zielona wstęga miedz. Dojrzewające do żniw zboża są zapowiedzią
przemijania lata i zbliżania się jesieni.
„Śród takich pól przed laty, nad brzegiem ruczaju,
Na pagórku niewielkim, we brzozowym gaju,
Stał dwór szlachecki...”
Dom
zbudowany został na niewielkim pagórku. Góruje nad okolicą, jest jej
centralnym punktem. Przy dworku płynie strumyk. Biel brzóz i ścian
dworku kontrastuje z głęboką ciemną zielenią topoli. Dzięki licznym
epitetom, przenośniom, porównaniom Mickiewicz stworzył w swej epopei
opisy natury zwykłej, ale podbijającej pięknem, natury która „żyje i
czuje”. Natomiast dzięki barwom, jakimi napełniał on obrazy przyrody
uzyskał pełną prawdziwość i naturalność tych opisów, a także miano
niezrównanego kolorysty. Oto fragment jednego z najpiękniejszych opisów
obłoku podczas zachodu słońca: „Obłok na kształt rąbkowych firanek,
przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy, po brzegach pozłacany, w
głębi purpurowy, jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał, aż
powoli pożółknął i poszarzał: słońce spuściło głowę, obłok zasunęło, i
raz ciepłym powietrzem westchnąwszy - usnęło”. Przyroda towarzyszy
człowiekowi we wszystkich zajęciach. Opisy natury są doskonale
zharmonizowane z wydarzeniami wśród ludzi, np. po zajeździe i przybyciu
Moskali „słońce wschodzi, krwawo się czerwieni”, a po bitwie następuje
burza, gdyż w „takim dniu pożądany był czas najburzliwszy”.
Rehabilitację Jacka Soplicy poprzedza opis pogodnego wschodu słońca.
„Pana Tadeusza” możemy z całą pewnością nazwać „przepięknym albumem
poetyckich obrazów przyrody ojczystej”.
Romantycy przyrodę „ukochali tak samo jak ludzi”, a w oddawaniu jej piękna osiągnęli niedościgniony stopień artyzmu.
W
wypadku dzieł romantycznych przestrzeń ojczystego pejzażu stanowi w
nich jeden z pierwiastków współbudujących warstwę znaczeń i sferę
wartości. Można wyodrębnić kilka typowych konstrukcji
obrazowo-znaczeniowych polskiego pejzażu.
Wizja pejzażu Ojczyzny zmienia się w swym uposażeniu i ogólnym wyrazie w miarę rozwoju twórczości romantycznej:
Ojczyzna prowincjonalna - w balladach i powieściach poetyckich Adama Mickiewicza jest ów pejzaż:
-
zlokalizowany regionalnie nad brzegami błękitnego Niemna i Wilji o dnie
złocistym, w kowieńskiej dolinie, w nowogródzkiej stronie, u stóp góry
zamkowej, w okolicy ciemnego boru płużyńskiego nad Świtezią, klasztoru w
Rucie, itp.
-
ograniczony w doborze elementów do wąskiego zespołu konwencjonalnych
znaków, silnie nacechowanych nastrojowo: zmierzch, nocna pora, światło
księżyca, głuche w około zacisze, puszczyk i sowa, dzika okolica, wody
jeziora, ruczaj, ciemny bór, chruśniak malinowy, staru modrzew, gaje i
łąki
-
naznaczony sakralnością realiów zabudowy: mury klasztoru, stara
cerkiew, dzwonnica, cmentarzyk, samotna mogiła, chatka pustelnika, itp.
Ten
zespół znaków buduje romantycznie nastrojową przestrzeń „prawd żywych”
gminnej wyobraźni i serca; pejzaż domowej baśni i legendy.
Kraj lat dziecinnych - „Pan Tadeusz” i Epilog w nim zawarty odsłaniają dwie wersje widzenia Ojczyzny:
1.
Pierwsza - obecna, poza mickiewiczowskim Epilogiem w niektórych
lirykach Słowackiego („Godzinie myśli”, „Beniowski”), w wierszach T.
Lenartowicza i „Mojej piosence” Norwida - zarysowuje krajobraz
syntetyczny wyznaczony głównie zespołem wyrazistych epitetów
emocjonalnych i wartościujących oraz znaków symbolicznych, a skąpy na
ogół w konkrety obrazowe. Ojczyzna jawi się więc jako:
- przestrzeń dobrze znajoma, własna, rodzima (co podkreślają zwłaszcza zaimki dzierżawcze)
- kraina piękna, doskonała, przewyższająca inne w swych wartościach
- ziemia ukochana sercem, wytęskniona, strzeżona w duszy i pamięci (wyrażają to głównie bezpośrednie wyznania)
- przestrzeń sakralna, święta i czysta (w jej kreowaniu duży udział maja epitety emocjonalne i znaki symboliczne)
Cały
ów zespół motywów obrazowych występuje na przykład w lirykach
Lenartowicza, takich jak „Moje strony”, „Jak to na Mazowszu”, „Mały
światek”. Powtarzają się obrazy: szerokie pola, obfite w plony, łąki
pokryte wonnym kwieciem, modre, srebrzyste, szumiące wody, zielone gaje
ozłocone słońcem, śpiew ptaków, serdeczne nuty piosenki. Wiersze
wyposażają te „lube”, znajome, a utracone realia w znamiona doskonałego
piękna:
„Oj, śliczna to ziemia, to nasze Mazowsze!
I czysta tam woda, i powietrze tam zdrowsze
I sosny roślejsze, i dziewki kraśniejsze
I ludzie mocniejsi, i niebo jaśniejsze (…)
Serce moje, serce do tych lasów goni,
Do Wisły, do Wisły - oj, tęskno mi do niej”
W
marzeniu o powrocie ten wyidealizowany pejzaż uzyskuje również wymiar
symboliczny uświęconej i chronionej modlitwą ostoi, ojczystego gniazda:
„A ja chcę jak bocian, na gniazdo ojczyste
Dziób wyciągnąwszy i skrzydła sążniste
Lecieć…”
W
dalszej części tego wiersza („Po powrocie do kraju”) odnajdujemy echo
Mickiewiczowskiej apostrofy do Panny Świętej, modlitwy o powrót cudem na
Ojczyzny łono i przeniesienie utęsknionej duszy do leśnych pagórków,
zielonych łąk, pól malowanych zbożem rozmaitem.
2.
Druga wersja krajobrazu lat dziecinnych realizuje się w epickiej
opisowości „Pana Tadeusz” - konkretnej, realistycznej w obserwacjach,
bogatej w szczegóły, malarskiej:
-
specyficznie „oswojony”, widziany antropomorficznie w bliskiej
łączności z człowiekiem i jego wyobrażeniami, otwarty na jego refleksję i
związany z jego działaniem gospodarskim, regulowany naturalnym zegarem
słonecznym w rytmie wschodów i zachodów słońca
-
pochwycony w „świątecznej chwili ujawniającej się dojrzałości urodzaju,
porze żniw, zbiorów sowitych, wszelkiego owocobrania”, gdy „dorodne
lato w kłosianym wieńcu dochodzi kresu, pełne plonów, w przepychu
bujności, zbliża się ku jesieni, choć krasy wiosennej nie utraciła
jeszcze ze wszystkim”.
Mit
Ojczyzny piastowskiej - ten pejzaż nie wyrasta już z przywołania w
tęsknocie kraju młodości. Z obrazem takim spotykamy się w Norwidowskim
„Fortepianie Chopina”, gdzie obraz wiejskiego domu modrzewiowego, jego
wrót, ścieżki przez blade zborze podlegają transformacji
przeistaczającej owe realia polskiej codzienności w sferę doskonałości i
świętości. W „Mojej ojczyźnie” przeciwstawia Norwid obiegową wersję
przywoływanego w tęsknocie pejzażu „Pola, zieloność, okopy, chaty i
kwiaty, i sioła” - idei ojczyzny zakorzenionej w dziedzictwie kultury.
Gdy myślą powraca w „Mojej piosence II” do „kraju tego”, ujmuje jego
piękno w kategoriach wartości moralnych.
Pejzaż
walczącej stolicy - tę rzadką odmianę romantycznego krajobrazu ojczyzny
można zaobserwować w „Fortepianie Chopina” i w „Uspokojeniu”. W obu
wierszach, mimo odrębności technik artystycznych, uderza wspólna wizja
miasta - patetyczna i dramatyczna zarazem. Norwid wkracza tu z obrazami
pożaru, dymu, ożałobionych wdów kolbami pchanych.
W
pozytywizmie pisarze przedstawiali naturę bardzo realistycznie. Już nie
wpływała ona na losy bohaterów. Opisy pojawiające się w dziełach są nie
są mroczne, tajemnicze. Twórcy stawiają na realizm.
W
okresie pozytywizmu dominował realistyczny typ twórczości. Poetyka
prozy realistycznej odwoływała się do przeświadczenia o rozumnej i
celowej ewolucji, o istnieniu nienaruszalnych praw w świecie natury, do
której należy i człowiek. Zakładała możliwość pełnego poznania
rzeczywistości. W latach 1880-1919 proza realistyczna uległa
przekształceniu i kształtuje się model powieści i noweli młodopolskiej.
Jest okres szukania sposobów wyjścia poza realizm. Poszukiwania te
doprowadziły do wykorzystania i adaptacji motywów i struktury narracji
prozy realistycznej oraz do odnalezienia nowych poetyk. Koniec XIX wieku
odznacza się w prozie skrzyżowaniem różnych poetyk. W pierwszym
10-leciu, kiedy formował się model prozy przełomu, charakteryzował się
ten okres współistnieniem dwóch pokoleń literackich - pozytywistów i
twórców z okresu neoromantyzmu, a tym samym współistnieniem dwóch modeli
prozy: realistycznej, impresjonistyczno-symbolicznej i
naturalistycznej. Na przełomie XIX i XX wieku realistyczny typ prozy
kontynuowany jest na dwa sposoby. Żyją i tworzą pisarze ukształtowani
pod wpływem prozy Orzeszkowej i Prusa. Ich twórczość po roku 1890 jest
przedłużeniem, z modyfikacjami wzoru pozytywistów. Utrzymane są w tym
tonie powieści Orzeszkowej "Dwa bieguny" - 1893 i "Bena noti". To
powieść o problemach społecznych, charakteryzująca się rzetelną
obserwacją środowiska, temat - konflikt powstały przy zetknięciu się
ludzi z różnych stanów. Lata 1880-90 przynoszą załamanie pozytywizmu,
wiary w postęp cywilizacyjny, w bezkonfliktowe społeczeństwo,
kwestionowanie wizji rzeczywistości celowej, uporządkowanej według
realistów. Kryzys ten istnieje także w świadomości prozaików realistów. W
ich świadomości skomplikowały się relacje społeczeństwo - jednostka.
Scjentyzm nasycać się zaczął elementami metafizycznymi, a psychologiczna
determinacja ludzkiego losu, często górować zaczęła nad motywacją
społeczno-ekonomiczną - typową dla realizmu. Zasada odwzorowywania
rzeczywistości obowiązywała nadal ale rzeczywistość ta w znacznie
większym stopniu stawała się niezrozumiała, nie dająca się wytłumaczyć w
kontekście racjonalności, celowości. Oprócz zmian w obrębie tematyki i
filozofii nastąpiło przekształcenie formy prozatorskiej. Punkt ciężkości
z akcji przyczynowo-skutkowej przesunął się ku analizie
psychologicznej. Spowodowało to, że narrator odautorski coraz częściej
ustępuje narracji z perspektywy postaci. Można powiedzieć, że powstająca
proza ma charakter bardziej personalny niż autorialny. Połączone to
jest z częściową zmianą funkcji poznawczej na funkcję ekspresywną, a ten
ewolucyjny proces, który się dokonuje można określić jako
modernizowanie się światopoglądu i poetyki prozy realistycznej. Np.
powieści: H. Sienkiewicza "Bez dogmatu" - 1891, czy "Melancholia" E.
Orzeszkowej. Sienkiewicz "Bez dogmatu" daje portret bezideowca, ukazuje
człowieka o psychice sceptyka, który nie wierzy w dogmaty religijne,
postęp.
Naturalizm
młodopolski jest zjawiskiem obecnym w literaturze głównie za sprawą
Przybyszewskiego. Jego utwory, bardzo wówczas modne, mówiły o
konieczności prawdy i konieczności odrzucenia wszelkich względów
moralnych i dydaktycznych. Detalizacja, fotograficzność, zezwierzęcenie
człowieka, koncepcja walki o byt to cechy charakterystyczne dla niego.
Powieści i poematy Przybyszewskiego akcentują objawy patologii
psychicznej i fizycznej. Głównie deformuje psychiczne osobowości, jego
bohaterzy są chorzy ze względu na chorą psychikę. Nowe techniki
narracyjne w naturalizmie. Zamiast kompozycji akcji
przyczynowo-skutkowej następuje rozbicie fabuły na szereg obrazów.
Powieść to szereg scen. Zwykle w dziełach obie kompozycje są zachowane
tzn. przyczynowo-skutkowa i sceny. Np. "Ludzie bezdomni". Narracja
realistyczna w trzeciej osobie lub w pierwszej osobie - subiektywna.
Opisy naturalistyczne są niezwykle rozbudowane. Przewaga elementów
opisowych nad fabułą.
Impresjonizm
zaważył na prozie młodopolskiej. Zmiany w przedstawianiu
rzeczywistości. Najważniejsze staje się podmiotowe przeżycie
rzeczywistości przez bohatera. Stąd charakterystyczne dla impresjonizmu
nasycenie pejzażu treściami emocjonalnymi. Charakterystyczne zatarcie
źródła emocji tzn. podmiotowy charakter emocji zostaje wytłumiony, a
uczucia i nastrojowość są wmieszane w krajobraz. Nacisk kładzie się na
niepowtarzalność przeżycia jednostkowego, ukazywane są przelotne stany
psychiczne. Przeżycia, myśli bohatera ukazane są najczęściej przez
reakcje emocjonalne o charakterze ekstremalnym, skrajnym np. wstręt.
Postacie (konstrukcja) - zanika określoność społeczna, ideowa. Prowadzi
to do zakłócenia spoistości psychologicznej bohatera. W jego
postępowaniu akcentowane jest uleganie emocjom, instynktowi. U bohatera
impresjonistycznego emocje biorą górę nad rozumem. Proza lat 1890-1918
jest świadectwem łączenia i godzenia różnych technik - realizm,
impresjonizm, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm. Klasycznym
przykładem powieści z przełomu wieku jest powieść łącząca cechy powieści
realistycznej (funkcje poznawcze, pasja obserwacyjna społeczeństwa,
służba narodowa) z postulatem ukazywania metafizycznej strony człowieka,
psychologicznych komplikacji, trudności z odpowiedzeniem na pytanie o
sens egzystencji np. twórczość Stefana Żeromskiego . Godzi on na pozór
elementy społeczne. W jego prozie pasja publicystyczna i dbałość o
kształt artystyczny wypowiedzi. Są u niego inspiracje naturalistyczne,
impresjonistyczne i realistyczne. O konfrontacji realizmu świadczą:
1.
świadome nawiązywanie do tematów będących domeną prozy realistycznej
np. powracający wątek narodowo - wyzwoleńczy, powstania 1863 roku,
problem tragizmu walki, z romantyzmu wyrosły motyw poświęcenia w walce
2.
obecność3. problematyki społecznej (romantyk w kapeluszu pozytywisty),
niesprawiedliwość4. społeczna, pasje obserwacyjne, losy ludzkie na tle
społecznych, klasowych uwarunkowań
Wpływy impresjonistyczne:
1. narracja prowadzona z perspektywy postaci ("Ludzie bezdomni"), narratorem jest bohater. Różne wcielenia głównego bohatera.
2. otwarta kompozycja
3. liryzacja języka prozy, stosowanie mowy pozornie zależnej
4. impresjonistyczne psychologizowanie rzeczywistości bohatera
Brak
bohaterów z cyganerii modernistycznej, brak konfliktu
artysta-społeczeństwo. Jego bohater to pozytywista w swoim rodowodzie
społecznym (Judym), ale jego psychika jest młodopolska. Np. Narracja
pełna analiz, monologów wewnętrznych, pytań retorycznych. Psychika
bohaterów Żeromskiego bardzo skomplikowana - młodopolska np. Judym.
Naturalizm Żeromskiego:
1. fotograficzność2. , inwentaryzacja rzeczywistości
3. okrucieństwo, sadyzm, zezwierzęcenie w opowiadaniach
"Ludzie bezdomni" - zastosowana różnorodna poetyka
1.
realistyczna, charakterystyczna dla powieści pozytywizmu, Wyraża się
ona w szerokiej prezentacji grup społecznych: ziemiaństwo, biedota
miejska Warszawy, chłopi w Cisach, grupy zawodowe, pokazuje np. lekarzy,
grupy narodowościowe - Polaków, Żydów. Stara się ukazać2. cechy
charakterystyczne dla poszczególnych grup np. Styl życia i myślenia
dyrekcji Cisów, sposób bycia dam ze środowiska
arystokratyczno-ziemiańskiego, żydowskich handlarzy. Pokazane są realia o
charakterze obyczajowym, które określają epokę, w której się dzieje
akcja np. informacja o środkach lokomocji - pociągi, konne powozy,
mężczyźni nosili cylindry. Także tzw. motywacja społeczna polegająca na
tym, że postępowanie bohaterów jest wyjaśnione przynależnością do
określonej grupy społecznej np. Judym i dyrektor kopalni lub Cisów.
3.
cechy impresjonistyczne - widoczne w narracji, prawie cały świat w
powieści przedstawiony jest z punktu widzenia głównego bohatera. W
powieści mamy utożsamianie się perspektywy narratora z perspektywą
bohaterów. Nie tyle ważne są fakty same w sobie, ile w odczuciu
jednostkowym bohatera np. scena w Paryżu, w muzeum - Judym i cztery damy
rozmawiające ze sobą. Ich rozmowa zostaje przytoczona gdy obok nich
pojawia się Judym, O czym myślą panie tego narrator nie wie, ponieważ
nie wie tego też Judym. Przyjęcie punktu widzenia bohatera ogranicza
kompetencje narratora wszechwiedzącego i prowadzi do zastosowania mowy
pozornie zależnej - narrator wypowiada się w imieniu bohatera. Nowy
sposób konstruowania postaci w powieści XIX wieku, można mówić4. , że
bohater był sportretowany w sposób pełny, portret skończony - wygląd
zewnętrzny i cechy bohatera. W "Ludziach..." ta metoda zastosowana jest
do niektórych postaci np. Krzywosąd. W powieści nie ma opisu wyglądu
zewnętrznego Judyma, nie ma gotowych określeń jego charakteru. Wynikają
one z czynów bohatera. Typowy dla narracji w tej powieści jest opis
chwilowych przeżyć5. , nastrojów. Nastroje te nie są wyrażone wprost
lecz za pomocą metafor i symboli (cecha Młodej Polski). Narrator
sugeruje trudności w nazwaniu uczuć6. przeżywanych przez bohatera. Wiele
jest zdań typu: "W człowieku coś się cieszyło na widok tych drzew i coś
je pozdrowiło z głęboką czułością. Impresjonistyczne jest
zainteresowanie narratora i Judyma krótkimi zjawiskami np. ulotny wyraz
twarzy i uśmiech. Poszczególne rozdziały w powieści "Wenus", "Przyjdź",
"Smutek" mają impresjonistyczny charakter, podporządkowane celowi
przedstawienia przeżyć7. bohaterów. Nie mają one fabuły. Są one dla
autora powieści młodopolskich bardzo ważne - są wyodrębnione choć8.
bardzo krótkie.
9.
symbolizm - konflikty moralne, wewnętrzne zmagania bohatera są
przedstawione symbolicznie np. Symbol rozdartej sosny, która jest
symbolem duchowego rozdarcia Judyma podejmującego dramatyczną decyzję
rozstania z Joasią. W posępnym krajobrazie, pustkowiu skupiona zostaje
uwaga narratora na rozdartej piorunem sośnie. W powieści wiele słów
kluczy np. tytuł ma znaczenie symboliczne, Wenus, czerwona czapeczka
(kapturek inżyniera samobójcy, widzi ją nawet we śnie).
"Chłopi"
Powieść
głównie realistyczna, ale też elementy impresjonistyczne,
naturalistyczne, obraz realistyczny wsi: rozwarstwienie, hierarchizacja,
obyczaje chłopów, relacje wieś-dwór-pleban-administracja rosyjska.
Realizm w bogactwie szczegółów, prace polowe, rozrywki, układy rodzinne.
Naturalizm
- naturalistyczna koncepcja człowieka, ukazanie pierwotnych instynktów,
namiętność, erotyzm, walka o byt, o ziemię. Brutalność zachowań
chłopów, gwałtowność, bójka Szymka z Dominikową. Wbrew etyce
chrześcijańskiej podnosi rękę na matkę. Bójka Antka z Maciejem Boryną.
Pierwotnym instynktom podlega też Jagna, ulega Antkowi, osobowość pełna
skłóconych uczuć, namiętności np. do księdza Janka Organistów. Człowiek
jako cząstka natury, ściśle z nią powiązany. Pory roku determinują życie
chłopów. Ziemia determinuje byt chłopa - walka o ziemię. Scena kiedy
Kuba odrąbuje sobie nogę.
Impresjonizm
głównie w opisach przyrody. Nad biologizmem Jagny dobudowana jest
wynikająca z młodopolskości charakterystyczna konstrukcja kobiety
niszczonej instynktem wsi. Zniszczona przez gromadę, nie są winni
mężczyźni lecz ona.
Symbolizm
- scena śmierci Boryny, Wychodzi o świcie na pole i sieje. Staje się on
symbolem chłopa siewcy. Jego gest nabiera świętości rytuału, jest
upoetyzowany w tym geście.
Symbolizm:
Jednym
z najsłynniejszych wierszy Tetmajera jest "Na Anioł Pański" z tryptyku
"Dzwony". Przesłaniem tego wiersza jest pogłębiające się poczucie
przygnębienia życiem i przemijaniem. Tło wiersza stanowi wieczorne bicie
dzwonów, a krajobraz to smętne moczary, trzęsawiska, groby, płynąca
woda. Ten smutny pejzaż wraz z płynącą rzeką, która w końcu ginie w
głębinach morza, może ilustrować sens ludzkiej egzystencji. Poeta
posługuje się tu bogatą symboliką (zmrok, groby, puste pola, płynąca
rzeka i in.), która czasem jednak ociera się o alegoryczność .
Tatrzański impresjonizm:
Osiedlenie
się w Zakopanem spowodowało zwrot w twórczości Tetmajera. Zafascynowała
go tematyka tatrzańska, potęga przyrody górskiej, świeżej i
nieujarzmionej. Ucieczka w góry będzie jeszcze jednym ze sposobów
ucieczki od przerażającej rzeczywistości. Opisy Tatr poeta tworzył
techniką impresjonistyczną, przy użyciu walorów świetlnych, dźwiękowych i
zapachowych, co w sumie daje efekt malarski i niemal dotykalny. Pejzaż
jest pełen światła i koloru, ale nie ma wyraźnych konturów. Pozwala to
uchwycić ulotny moment, wrażenie chwili, kiedy padające światło objawia
oczom obserwatora coraz to inny widok. Technika ta występuje wyraźnie w
wierszach: "Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej", "Melodia mgieł
nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz