Karl Jaspers, O mojej filozofii, tł. D. Lachowska,[w:] tenże, Filozofia egzystencji. Wybór pism, tł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990, s. 46-79.
Jaspers
(syn urzędnika, dyrektora banku) skończył medycynę. Pierwszymi studiami
były studia prawnicze, a w międzyczasie chodził na wykłady z filozofii.
Po rozczarowaniu prawem rozpoczął studia medyczne. Wychował się w
rodzinie ateistycznej. W wieku czterdziestu lat zajął się filozofią.
Filozofowanie
nie powinno opierać się jedynie na zgłębianiu dziejów filozofii. Odkrył
jak ważne jest zgłębianie historii filozofii, ponieważ charakteryzuje
się ona w sposób, w jaki przekazuje własną historię. Jednak czysto
teoretyczne rozważenie dziejów filozofii nie wystarcza. Historii
filozofii nie można zgłębiać jedynie samym intelektem; trzeba wyjść
naprzeciw rzeczywistości otwierającego się w myśleniu bytu człowieka.
Filozoficzna historia filozofii nosi znamiona:
-Autentycznym sensem dziejów jest wielkie, jedyne, niepowtarzalne.
-Rozumienia myśli wymaga gruntownego studiowania tekstów.
-Rozumienie
filozofii wymaga ujęcia jej w perspektywie dziejów powszechnych.
Jednostka może poznać nieliczne teksty, ale przestrzeń całości
dokonującej się w powszechnej komunikacji i dla prawdy każdego
konkretnego, przybliżającego rozumienia.
-Królestwo
ducha filozofów sprawiające, że żyjemy w pewnej nieobiektywnej
wspólnocie. Filozofem staje się jednostka nieobjęta strukturami
wspólnoty. Ludzie inspirują się do myślenia; nie przekazują sobie
jakiejś prawdy.
-Perspektywa
dziejów powszechnych jest warunkiem najbardziej zdecydowanej
świadomości własnej epoki. W obliczu doświadczeń ludzkich możliwa jest
ocena tego, co możemy doświadczyć i czego nie możemy doświadczyć.
Podczas
studiowania dawnych filozofów trzeba znać również własne realia,
rzeczywistość, w której żyjemy. Prawdziwa filozofia nie oddala człowieka
od jego teraźniejszości.
Zdaniem Jaspersa filozofia wyrasta z przejęcia się życiem. Myślenie filozoficzne jest swoistą praktyką.
Podstawowe pytania o życie wynikają z:
-Nauki, która jest podstawą rozwoju myśli i osiągnięć ludzkich.
-Społeczeństwo
masowe sprowadziło porządek życia na uregulowane tory wiążące ludzi
technicznie w instytucje, ale nie wewnętrznie.
-Doświadczenie granic nauki.
-Człowiek,
jako dostępna rzeczywistość; dzięki niemu wszystko staje się
rzeczywiste wszystko, co jest. Jednak nie wystarcza on sam sobie. Staje
się on człowiekiem przez to, że oddaje się czemuś innemu.
-Czy
i czym jest transcendencja (boskość). To, że jedyną rzeczywistością w
świecie jest człowiek, nie wpływa na fakt, że pytanie o niego prowadzi
wprost do transcendencji.
Jaspers
w młodości poszukiwał filozofii, jako wiedzy. Z czasem przekonał się,
że teorie nie są pewne. Zachwiała się jego wiara w reprezentantów
naukowych, bo to, co prezentowano jako wiedzę naukową nigdy nie było
weryfikowane krytycznie. Nauka ma wielką siłę oddziaływania; kształtuje
świat. Uprawianie nauki pozwala ocierać się o świat. Nauka musi wyzwolić
się od zabobonnej wiary w naukę. Należy zgłębiać jedną naukę bez
oderwania od innych.
Filozofia
nie jest nauką tylko myśleniem przygotowującym do transcendencji.
Myślenie wiąże się z chęcią komunikacji z drugim człowiekiem i wolą
wiedzy. W komunikowaniu drażniło go uparte trwanie przy swoich racjach.
Jednostka zdana na siebie nie może stać się człowiekiem; bycie
człowiekiem wiąże się z komunikacją z innymi.
Trafność
nauk nie jest prawdą; prawda jest o wiele bogatsza. Poznanie następuje
przez zetknięcie z określonym bytem, z którym jest się konfrontowanym na
podmiot i przedmiot, ale nie jest całym bytem. Całego bytu nigdy nie
jesteśmy w stanie poznać. Byt Ogarniający to ten, przez którego wszystko
nam się zjawia. Prawda zawiera prawdę intelektu i nauk. Bezwarunkowość
przewodząca naszemu życiu wypływa z decyzji. Filozofowanie ma sens,
kiedy rzeczywistość jest dopełnieniem myśli; rzeczywistość nie jest
wynikiem doktryny.
Człowiek
może być obiektem wielokierunkowych badań. Człowiek jest czymś więcej
niż może o sobie wiedzieć; jest Ogarniającym, i jako Ogarniające jest
rozdarty. Filozofując człowiek uzmysławia sobie swoją jedyność. Człowiek
chce dokładnie poznać swoją naturę i możliwości. Poznając go nie możemy
ograniczyć się do niego samego; wyjście poza człowieka powoduje zajęcie
się transcendentalnym, czyli tym co niewidoczne. To wyjście ku
niepoznawalnemu sprawia wrażenie, że filozofia chce dokonać tego, co
może dokonać tylko religia. Filozofowanie krążące wokół transcendencji
musi odnosić się do religii. Często wzajemne relacje polegały na
wykluczeniu jednego z drugiego. Stosunek przybierał postać walki.
Stawianie jednej nad drugą zawsze pomniejszało człowieka i jego
możliwości; człowiek wyzbywa się wówczas otwartości na byt i własne
możliwości. Filozofia nie może walczyć z religią; musi ją uznawać jako
przeciwny biegun. Gdyby religia nie była częścią życia ludzkości, nie
byłoby filozofii. Jeśli religia ma pozostać prawdziwa to potrzebuje
sumienia filozofii. Filozofowanie nie może dostarczyć dowodów na
istnienie Boga.
Dzięki
filozofowaniu, dążeniu do transcendencji, człowiek staje się
autonomiczny wobec wszystkich autorytetów w świecie. Transcendencja
ustanawia człowieka.
Dzieła Jaspersa:
-Psychopatologie (1913) – opis metod badawczych i stron jakie ujawniają; ukazanie metod i ich granic;
-Psychologie der Weltanschauungen (1919) – ukazanie możliwości ludzkiej wiary, możliwych obrazów świata i nastawienia
-Philosophie (1932)
-rozprawy psychiatryczne
W swoim filozofowaniu przeciwstawia się filozofowaniu jako całości, w której byt, prawda są dostępne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz