Steve Case, Trzecia
Fala. Wizja gospodarki przyszłości, wstęp Walter Isaacson, tł. Anna Dorota Kamińska, Warszawa „Studio
Emka” 2017
Świat najnowszych mediów doczekał się bardzo wielu
publikacji. Półki w księgarniach uginają się pod ciężarem prac naukowców,
techników oraz humanistów. Jedne próbują uchwycić obecne zjawiska, inne przybliżają
historię, inne wykorzystanie narzędzi i rodzenie się nowych form społecznych.
Każda na swój sposób interesująca. Do nich należy także książka Steve’a Case „Trzecia
fala”. Autor będący absolwentem politologii przez dług czas pracował dla
różnorodnych firm usługowych w branży gastronomicznej. Lata 80 ubiegłego roku
przyniosły w jego życiu wielką zmianę: wszedł w rynek mediów współpracując z
firma produkującą konsole do gier video pozwalające pobieranie gier przez modem
i linię telefoniczną. Wówczas była to niezwykła nowość. Wkład Case’a polegał na
zaproponowaniu i współtworzeniu możliwości pobierania gier na komputery. Stał
się również prekursorem tworzenia społeczności w ramach określonego serwisu. To
oczywiście tylko pobieżny opis jego wizjonerskiej strategii, która pod koniec
ubiegłego wieku zaskakiwała, a dziś jest naszą codziennością.
Publikacja jest typowym amerykańskim poradnikiem z przewagą
opowieści o autorze i jego osobistych doświadczeniach, podejściu do nowości, drogi,
która doprowadziła do zamożności oraz uznania. W jego opowieści nie zabraknie
opisu porażek, weryfikowania własnych celów i wyobrażeń, zaczynania od nowa,
szukania kolejnych dróg i możliwości wdrożenia pomysłów. Droga do sukcesu nie
jest prosta i gładka, czym przekonuje nas, że sukces nie przychodzi do nas ot
tak tylko trzeba na niego dużo i długo pracować szukając lepszych rozwiązań.
Steve Case w interesujący sposób opowiada nam o
stopniowych zmianach w American Online – firmy zajmującej się dostawą internetu,
która bardzo długo pełniła taką rolę w USA jak TP w Polsce. Dowiemy się
dlaczego i w jaki sposób przez wiele lat wspierał i wspiera przedsiębiorczość.
Przekonuje nas jak bardzo ważne jest wychodzenie poza schematy, poszukiwanie
wykorzystania nowych narzędzi, w jaki sposób tworzą się kolejne etapy. Przy
okazji poznajemy kolejne fale w historii internetu. Pierwsza pojawia się w
latach 1985 do 1999, kiedy był on nowością dostępną tylko nielicznym, którzy
odważyli się na eksperymentowanie z nim. Firmy związane z produkcją komputerów
i tworzeniem oprogramowania zastanawiały się, w jaki sposób można go
wykorzystać. Druga fala to lata 2000 do 2015, w czasie której nastąpią rewolucja
rynku aplikacji oraz sieci komórkowej. Telefony bardzo szybko stały się bardzo
ważnym elementem naszego życia. Pustą przestrzeń do zagospodarowania
wykorzystały start-upy zajmujące się sieciami społecznościowymi oraz e-handlem.
Powstały wówczas takie giganty jak Google z wszystkimi swoimi odnogami, Amazon,
Facebook, Twitter oraz Snapchat.
Tytułowa trzecia fala rozpoczęła się w roku 2016 i
obejmuje teraźniejszość, w której przedsiębiorcy szukają kolejnych możliwości
wykorzystania internetu. Cechuje go brak ograniczeń oraz ciągłe
eksperymentowanie i otwieranie się na pojawiające się pomysły pozwalające za
pomocą sieci zarządzać wszystkimi aspektami ludzkiego życia.
Trzecia fala to przede wszystkim skupienie się na
tworzeniu powiązań między firmami. Case kładzie nacisk na partnerstwo,
pozwalające osiągnąć więcej w krótszym czasie. To ma także ułatwić polityka
pozwalająca na łatwe wdrażanie biznesplanów i minimalizujących różnorodne
procedury. Kolejny ważny element we wprowadzaniu nowości to wytrwałość. Te trzy
czynniki współgrając pozwalają na sukces.
Publikację napisano bardzo prostym, przystępnym i
nieco gawędziarskim językiem, przez co czyta się ją jak powieść, a nie poradnik. Dla mnie za mało konkretów i za dużo opowieści.
Bardzo ciekawy artykuł, może również skuszę się na tą książkę. Sama prowadzę własną firmę i staram się ją rozwijać cały czas, ostatnio np czytałam na sidgroup o strategicznym hr i muszę przyznać, że jest to bardzo ciekawy temat.
OdpowiedzUsuń