Jay David Bolter, Komputer: maszyna i narzędzie, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, pod red. Maryli Hopfinger, Warszawa 2005, s. 357-366.
KOMPUTER JAKO TECHNOLOGIA DEFINIUJĄCA
Komputery
nie są całkowicie niezależnym narzędziem. Potrzebują do swojego
działania ludzkiej ingerencji polegającej na uruchamianiu programów,
dostarczaniu energii, modyfikowaniu systemów operacyjnych. Nie naruszają
też wcześniej odkrytych technologii (np. przetwarzania paliwa w
energię), ale wykorzystują je w odmienny sposób. Przyczyniły się również
do tego, że stare maszyny straciły na swojej atrakcyjności (maszyny
parowe, gazowe, rakietowe). Maszyny energetyczne przestały samodzielnie
podlegać człowiekowi i coraz częściej podlegają komputerom –za sprawa
człowieka - koordynującym ich działanie.
Komputery
współcześnie coraz częściej wyrywają się spod ciasnego pola ludzkich
spraw (pomiary naukowe), które na początku zostały mu wyznaczone. Coraz
częściej komputer staje się elementem życia codziennego.
Nowe
technologie sprawiały, że człowiek mógł żyć coraz wygodniej.
Jednocześnie odcinały one ludzi od przyrody. To skłaniało do refleksji
na tym, w jaki sposób i dlaczego człowiek wyrasta ponad przyrodę, co
właściwie czyni człowieka człowiekiem, a nie zwierzęciem. Najważniejszym
wynalazkiem starożytnego świata było ustanowienie ładu społecznego
przez stworzenie państwa-miasta: ludzie mogli wyznaczać wspólne cele,
stanowić prawa i przestrzegać ich.
Od
średniowiecza nastał czas wzmożonych odkryć związanych z „ujarzmianiem”
przyrody, wykorzystywaniem jej sił. Niektóre odkrycia popychały
człowieka w kierunku natury, inne oddalały. Kolejne wynalazki wzbogacały
możliwości opisu świata i sposób jego postrzegania. Jednocześnie autor
podkreśla: „Z pewnością nie jest prawdą, że jedynie technologie są
odpowiedzialne za zmieniające się poglądy ludzkości na przyrodę, lecz
bez wątpienia w każdej epoce technologia stanowi atrakcyjne okno, przez
które myśliciele mogą widzieć swoje fizyczne i metafizyczne światy”[1].
Wynalezienie
komputerów zmieniło sposób spostrzegania świata, podobnie jak to było w
przypadku zegarów i maszyn parowych powstałych w poprzednich wiekach.
Żyjąc z wynalazkami stajemy się innymi ludźmi.
Często
technologie były wynalazkami małoistotnymi, wpływającymi na sposób
życia w niewielkim stopniu, w przeciwieństwie do wynalazków
pozwalających zwiększyć plony. Urządzenia posiadały przyciągający
element ożywionego świata mechanizmów.
„Platon
porównywał wszechświat z kołowrotkiem, Kartezjusz myślał o zwierzętach
jako o mechanizmach zegarowych, a naukowcy w XIX i w początkach XX w.
stale przyrównywali wszechświat do maszyny cieplnej, która powoli zużywa
swe paliwo”[2].
Obecnie
kopmuter służy za metaforę ludzkiego umysłu lub mózgu. Z opisu
mechanizmów jego działania korzystają uczeni z wszystkich dziedzin
(nawet lingwiści traktują język jako kod programu).
KOMPUTER JAKO NARZĘDZIE
„Komputer
jest z jednej strony maszyną wywodzącą się z mechaniczno-dynamicznej
tradycji Zachodu, z drugiej zaś – ręcznym narzędziem ze starożytnej
tradycji rzemieślniczej”[3] –
pisze autor i zaznacza dalej, że w twórczym wykorzystaniu komputerów
ważne jest podkreślenie jego drugiego dziedzictwa, czyli postrzeganie,
jako narzędzia, a nie jako maszyny, działającej nieprzerwanie i
monotonnie. Narzędzie natomiast nie działa samodzielnie po wcześniejszym
uruchomieniu. Wymaga od rzemieślnika, użytkownika nabycia umiejętności,
by mógł przekształcić świat na swój sposób. Narzędzie może być
przedłużeniem zmysłów i modyfikować ich przeznaczenie. Natomiast
komputer, jako maszyna pozwala zastąpić ludzi w kontaktach z otaczającym
ich światem.
Rozsądny
podział pracy między człowiekiem a komputerem może przynieść wiele
korzyści. Niekorzystne jednak jest przecenianie możliwości wykonywania
map w oparciu o logiczną analizę komputerową. Podobnie nie możliwe jest
przekroczenie pewnej granicy w tworzeniu programów tłumaczących teksty z
jednego języka na inny, ponieważ nie jest on w stanie ocenić kontekstu
słowa lub zdania ani rozumieć idiomatycznych konstrukcji gramatycznych.
Programiści
tworzący oprogramowanie, dzięki któremu przeciętny użytkownik może
pracować na komputerze, przybliżają skomplikowaną technikę w
uproszczonej formie. System komputerowy jest wielopoziomowy i w
zależności od stopnia wyspecjalizowania użytkownik pracuje na określonym
poziomie. Aby pisać programy komputerowe nie musi znać fizyki i zasad
działania poszczególnych mechanizmów. (Zraziło mnie stwierdzenie, że
język programowania PASCAL jest wysokiego poziomu. Po sprawdzeniu daty
napisanie artykułu okazało się, że jest z 1984 roku, co wyjaśnia
naiwność i nieuwzględnienie systemów języków programowania opartych na
bibliotekach).
Ciągły
rozwój przyczynił się do potrzeby specjalizacji, kształcenia ekspertów
poszczególnych dziedzin. Amatorstwo we wszystkich dziedzinach obecnie
jest postrzegane jako coś niewłaściwego. To nie oznacza, że specjalista
nie może i że nie będzie mógł się interesować cała kulturą i nauką.
Muzyka, literatura, malarstwo wymagają lat studiów, zgłębiania kanonów.
Komputer
natomiast pozwala na twórcze działanie na różnych poziomach
umiejętności. Odpowiednie oprogramowanie pozwala na tworzenie grafiki i
muzyki. Autor twierdzi, iż podobnym zabiegom może być również poddawana
literatura, jednak - moim zdaniem – możliwości komputera w tej kwestii
(nawet przy najlepszym oprogramowaniu) są zbyt małe. Bolter zaznacza, że
podczas tych eksperymentów nie możemy zapominać, że komputer jest tylko
narzędziem ekspresji, a nie twórcą (po odpowiednim zaprogramowaniu
komputer jest narzędziem twórcy a nie twórczą maszyną).
SYNTERYCZNA INTELIGENCJA
Bolter
stwierdza, że najoptymalniejszym wykorzystaniem komputerów jest synteza
człowieka i komputera, a nie zastąpienie człowieka maszyną, która nie
posiada zdolności twórczych. Do tej współpracy człowieka z komputerem
odpowiednim określeniem byłaby „syntetyczna inteligencja” a nie
„sztuczna inteligencja”.
Autor
też podkreśla rolę komputera w nauce geometrii i matematyki przy
wykorzystaniu języka programowania LOGO (ten z żółwikiem). Cytowany
przez Boltera Papert wręcz twierdzi o programowaniu dzieci przez zabawę
językami programowania.
świetny artykuł - komputery przyszłości będą w pełni autonomiczne. Same dostarczą sobie energię oraz same się podtrzymają przy życiu. Niektóre Usługi IT po prostu wygasną.
OdpowiedzUsuń