Warsztat pracy ucznia – zeszyt przedmiotowy, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, testy, sprawdziany.
Warsztat
1. «stół z narzędziami lub urządzeniami do wykonywania określonej pracy, zwykle rzemieślniczej»
2.
«pomieszczenie wyposażone w urządzenia i narzędzia do wykonywania
określonych prac, najczęściej rzemieślniczych; też: zakład wykonujący
takie prace»
3. «ogół metod i środków stosowanych przez kogoś w pracy artystycznej, naukowej itp.»
Praca
1. «celowa działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych lub kulturalnych»
2. «wytwór takiej działalności, zwłaszcza w dziedzinie nauki lub kultury»
3. «zajęcie, zatrudnienie jako źródło zarobku; też: instytucja, w której się pracuje zarobkowo»
4. «funkcjonowanie organizmu, narządu lub urządzenia»
5.
«wielkość fizyczna określająca ilość energii potrzebnej
do przemieszczenia ciała materialnego w przestrzeni, równa iloczynowi
wartości siły działającej na to ciało przez wartość przebytej przez nie
drogi»[1]
Warsztat
pracy jest tym, co ma nam ułatwiać pracę. Dobrze zorganizowany poprawia
efektywność uczenia się ucznia, pomaga zaoszczędzić czas i umożliwia
sprawdzenie wiedzy, braki.
Kierując
się zasadą, aby gdziekolwiek i kiedykolwiek jest to możliwe – odchodzić
od unifikacji działań dydaktyczno-wychowawczych, Zofia Ożóg proponuje
„inną wersję” zeszytu przedmiotowego.
Na początku roku szkolnego przedstawia uczniom nową ofertę formy i metody prowadzenia zeszytu:
A)
można korzystać z typowego zeszytu „małego” formatu o liniowanych
stronach, oddzielać margines i wypełniać zeszyt treściami lekcji i zadań
domowych;
B) można prowadzić zeszyt formatu notatnika akademickiego, w kratkę;
C)
jeden i drugi zeszyt można prowadzić zasadniczo inaczej; tylko każda
prawa strona karty (recto) należy do „protokolarnego” porządku zeszytu i
jest opatrzona marginesem, nagłówkiem, tematem i notatkami o różnej
formie i przeznaczeniu. Natomiast lewa karta (verso) lub tylko niektóre
lewe stronice tworzą równoległy do układu lekcji i zadań domowych układ
kompozycyjny, paralelnydo działań lekcyjnych tok. Uczeń może tam
notować, bez rygorów formalnych, wydarzenia dokonujące się jednocześnie
z procesem nauki przedmiotowej – na lekcjach i poza nimi, w pracy
pozalekcyjnej i w domu. Wydarzenia te wiążą się ze sferą myśli i życia
prywatnego ucznia i jego percepcją świata. Notowanie na tej
„nieoficjalnej” stronie należy do inicjatywy ucznia. Może ono polegać
na stosowaniu najprostszych środków, takich jak kolaż – wklejanie zdjęć
osób bliskich lub ilustracji i reprodukcji z czasopism, folderów,
reklam i innych form użytkowych. Można ozdabiać te stronnice rysunkami,
sentencjami, hasłami, wierszami, stosować dowolną grafikę i kolor
zapisów słownych.
Te
proste środki lub bardziej zróżnicowane, nie są tylko ornamentem. Mają
pewną logikę, komponują wizję własnej osoby ucznia, podkreślają jego
podmiotowość. Są również projektem, sposobem postrzegania swojego życia,
wydarzeń i tendencji rozwijającego się wokół świata.
Obecność
sfery prywatnej wzmacnia więź ucznia z zeszytem, który staje się
niejako relacją i opowieścią z lat dorastania i dojrzewania;
pamiętnikiem szkolnej młodości.
Poinformować
należy, że strona verso nie podlega ocenie formalnej, którą zapisuje
się do dziennika. Ale podlega, tak jak każdy wytwór kultury,
wartościowaniu, bo jest formą i metodą dialogu ucznia ze światem
i nauczycielem.
Koncepcja
dwupłaszczyznowości kieruje zeszyt ucznia ku wzorom książki domowej,
rękopiśmiennej, a ta jest przecież ważnym składnikiem współczesnej
kultury literackiej. Nic nie traci na tym ład i przejrzystość zeszytu,
który można poprawić, stosując numerację stron, spis treści i wskazówki –
zakładki umożliwiające sprawne operowanie zeszytem.
Pamiętać
należy, że koncepcja zeszytu to koncepcja osoby ucznia, jego istoty
i roli w szkolnym procesie kształcenia i wychowania.
Podręcznik
to dla ucznia książka szkolna, zawierająca treści nauczania zgodne
z treściami i celami sformułowanymi w programie. Ma dwóch adresatów:
ucznia, wobec którego spełnia swoje dydaktyczne funkcje, i nauczyciela,
dla którego jest podstawową pomocą naukową. Ważne jest, aby podręcznik
był napisany językiem zrozumiałym i jasnym , przystępnym dla młodego
czytelnika. Tekst autorski winien być obudowany materiałem dodatkowym,
wzmagającym zainteresowanie ucznia, na który składają się ilustracje,
fotografie, mapy, schematy i wykresy oraz reprodukcje dzieł sztuki. Nie
można zapominać o bogatej szacie graficznej, co jesy szczególnie ważne
w pierwszym okresie edukacyjnym. Na końcu tekstu zasadniczego powinien
znajdować się bogaty zestaw ćwiczeń kontrolno-utrwalających,
charakteryzujący się różnorodnością, pozwalający rozwijać samodzielność
myślenia i wnioskowania.
Uzupełnieniem zadań z podręcznika jest zeszyt ćwiczeń, stanowiący wraz z zeszytem ucznia integralną całość w procesie nauczania.
Obecny
rynek wydawniczy oferuje bogaty wybór wszelkiego rodzaju podręczników i
ćwiczeń do kształcenia na zajęciach z języka polskiego. Do najbardziej
znanych należą:
- Anna Adamska, Beata Mazur, U źródła, Poznań 2000;
- Cecylia Antosik, Alina Biała, Alicja Krawczyk, K. Ożarowska, Krystyna Staszewska
Czytam świat, Wypisy z wielkiej księgi kultury, Kielce.
(Książka
przyjazna dla ucznia, łącząca cechy tradycyjnego podręcznika z książką
literacką. Nie jest ona bowiem tylko zbiorem tekstów czy informacji i
poleceń. Nowość stanowi tu wprowadzenie głosu narratora, który jest
pośrednikiem między światem dzieł literackich a młodym odbiorcą -
pomaga, zachęca, inspiruje. Teksty w podręczniku zostały dobrane w
sposób pozwalający na uruchomienie różnych ścieżek edukacyjnych. Układ
treści pozwala prowadzić ucznia od rozpoznawania elementów natury,
poprzez jej prawa, do ludzkich wyobrażeń o świecie. Formuła wypisów
stwarza możliwość kilku wariantów pracy z lekturą, np. skorzystania z
pomocy narratora-przewodnika lub z samych tekstów.);
- Tadeusz Garsztka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska,Do Itaki. Z XX i XXI wieku
Kształcenie literacko-kulturowe
(Próbą
połączenia tradycji z nowoczesnością jest podręcznik "Do Itaki" (Znak)
dla kl. I gimnazjum. Zwraca on na siebie uwagę uczniów i nauczycieli
niezwykle atrakcyjną szatą graficzną. Książka zawiera doskonałej jakości
reprodukcje obrazów, rysunki i fotografie.
Autorzy
oddzielili od siebie tematy w poszczególnych rozdziałach zestawami
ćwiczeń dla ucznia. Niestety, powtarzające się w obudowie, szablonowe
pytania i polecenia pozwalają przypuszczać, że analiza i interpretacja
tekstów będzie przebiegała według pewnego schematu. Podręcznik skłania
raczej do powierzchownej lektury nawet wybitnych utworów literackich.
Podręcznik uzupełniono o zeszyt ćwiczeń językowych i bardzo szczegółowy
rozkład materiału nauczania.
"Do
Itaki" wydaje się być adresowany do tych nauczycieli, którzy uważają,
że nauczanie języka polskiego to przede wszystkim kształcenie
podstawowych umiejętności językowych (czytania, mówienia i słuchania,
pisania) oraz tzw. umiejętności kluczowej - sprawnego porozumiewania się
w grupie.
Elżbieta Szudek, doradca metodyczny WODN w Nowym Sączu © Gazeta Wyborcza, 31.08.1999)
-Anita Gis, Zrozumieć słowo. Język polski 1. Podręcznik do kształcenia językowego i kulturowego, Poznań 1999.
- Maria Jędrychowska, Zofia Agnieszka Kłakówna, To lubię! Podręcznik do języka polskiego. Teksty i zadania. Ćwiczenia językowe. Klasa I gimnazjum
Na
warsztat pracy ucznia składają się również pisane przez niego
sprawdziany, kartkówki, testy i prace klasowe. To cenne źródło wiedzy
dla nauczyciela na temat ewentualnych postępów czy „zahamowań”
wychowanka w procesie dydaktycznym. Dobrze jest, gdy te wszystkie prace
pisemne będą przez wychowawców konsekwentnie gromadzone, z czasem
tworząc swoistą dokumentację prac uczniowskich. Istnieje jeszcze inny
wymiar takiego postępowania – pokazując uczniowi, że szanujemy jego
wysiłek, dajemy mu do zrozumienia, że jest dla nas ważny nie tylko jako
osoba przyswajająca wiedzę, ale jako człowiek.
Testy:
-trzon zadania pozwala na zrozumienie zadania i umożliwia rozwiązanie go bez czytania odpowiedzi,
-trzon powinien zawierać wyraźne pytanie lub polecenie, a niedokończone zdania tylko w najprostszych zadaniach,
-unikać zadań z „nie”,
-trzon zadania prosty, zwięzły, jasny,
-wszystkie odpowiedzi powinny być logiczne, atrakcyjne i poprawne pod względem gramatycznym z trzonem zadania,
-dystraktory
nie powinny być banalne, niepoważne, krótsze umieszczone na początku
lub na końcu i nie powinny być treściowo ubogie (dystraktor np. a, b, c)
Uwzględnienie stopnia trudności:
2 -3- zadania-> czytanie dosłowne tekstu,
1 -> przypisy, podpisy,
1 -2 -> teoretyczno literackie ( o gatunek, typ tekstu, plan tekstu, kompozycja),
1 -> historyczne z datami, przeliczeniami,
1 – 2 -> związki frazeologiczne, wyrazy (->gdzie szukać znaczenia),
1 -> spoza tekstu.
Sporządzanie notatek wymaga dwóch umiejętności: dokonywania wyboru informacji oraz ich zapisania- pisze Ewa Czerniawska w książce Ja i moja pamięć[2].
Powyższy cytat odzwierciedla sposób pracy nad notatką w praktyce
szkolnej- zazwyczaj nauczyciel uczy, co i jak notować. Nacisk kładzie na
umiejętność selekcji i wyboru najważniejszych informacji oraz sposób
ich zapisania. Brakuje jednak działań, które mają ukazać uczniowi, jak
korzystać z własnych notatek.
Pomysł
wprowadzenia do praktyki szkolnej „archiwum notatek” wynika z przyjęcia
antropocentrycznego modelu nauczania, według którego uczeń-jego
potrzeby, zainteresowania i możliwości-stają się podstawą pracy
dydaktycznej. Również nastawienie teleologiczne, ukierunkowane na
osiągnięcie określonych w Podstawie programowej umiejętności, takich
jak: poszukiwanie informacji, dokumentowanie, selekcja i przechowywanie,
przyczyniło się do podjęcia tej tematyki. Celem jest wykształcenie u
uczniów umiejętności organizowania własnego warsztatu pracy. „Archiwum
notatek” służy bowiem:
-ujawnianiu zainteresowań, możliwości oraz językowych umiejętności uczniów, co ułatwia postawienie diagnozy dydaktycznej;
-pobudzeniu kreatywnej postawy ucznia;
-integrowaniu wiedzy z różnych dziedzin, a konsekwencji tworzeniu wspólnej wizji człowieka i świata;
-wprowadzaniu technikę uczenia się.
„Archiwum
notatek” oparte jest na systemie kartkowym. Luźne kartki zapisane tylko
z jednej strony tworzą operacyjny zbiór materiałów. Aby ułatwić
odnajdywanie potrzebnych informacji, kartki przechowuje się układzie
problemowym, tematycznym lub alfabetycznym. W tym celu najlepiej
wykorzystać segregatory choć można użyć również kopert, teczek. Zaleta
takiego sposobu gromadzenia materiałów to możliwość systematycznego
włączania nowych notatek do już istniejącego „archiwum”.
Korzystne jest, aby notatki gromadzone w systemie katrkowym były zapisywane według poniższego schematu:
Hasło problemowe
|
Opis bibliograficzny źródła
| |
Treść notatki
| ||
Własne komentarze
| ||
Schemat
ten uczy problematyzowania zredagowanej notatki, podkreśla konieczność
dokładnego opisywania źródła w postaci opisu bibliograficznego, a co
najważniejsze-wymaga od ucznia ustosunkowania się do treści poprzez
zapis własnych uwag, komentarzy, refleksji. Treść notatki może być
zapisana w dowolnej formie, jako plan, streszczenie tabela. W zależności
od potrzeb w miejscu notatki mogą zostać wklejone wycinki z gazet,
teksty wierszy, fragmenty prozy, reprodukcje obrazów. Nauczyciel zwraca
wówczas uwagę na samodzielnie zredagowane komentarze.
Prowadzenie
„archiwum notatek” przede wszystkim wdraża uczniów do
samokształcenia-stosowane na różnych poziomach nauczania skutecznie
przygotowuje do wymogu kształcenia permanentnego. Uczniowie nabywają
poza tym umiejętności organizacji pracy umysłowej. Stosowanie „archiwum
notatek” w praktyce szkolnej wzmaga czynnik motywacyjny, uczniowie
otrzymują bowiem zadanie i samodzielnie, twórczo, w dostosowanym do
własnych możliwości tempie gromadzą wymagane materiały. Istotna staje
się również rola nauczyciela, który pomaga uczniowi, doradza,
ukierunkowuje, ale nie narzuca własnego punktu widzenia. Prowadzenie tej
formy dokumentacji niewątpliwie uatrakcyjnia proces dydaktyczny, jest
jednak ważne głównie z tego powodu, iż nie tylko kształci umiejętność
wyboru informacji, sposobu zapisywania, ale również –i przede
wszystkim-efektywnego wykorzystania notatek.
Bibliografia:
Anders R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994
Black P., Jak oceniać, aby nauczyć. Warszawa 2006
Bowkett S., Wyobraź sobie, że.... , Warszawa 2000
Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004
Chomczyńska - Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę, Warszawa 2001
Czerniawska E., Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa 1994.
De Bono E., Naucz swoje dziecko myślenia, Warszawa 1994
Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999
Kozielecki J., Rozwiązywanie problemów, Warszawa 1996
Nęcka E., Trop, Twórcze rozwiązywanie problemów, Kraków 1994
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz