Rebecca Clunes, Złóż
i baw się. Dżungla, il. Angela Muss, tł. Danuta Kownacka, Warszawa „Wilga”
2016
„Dżungla” to książeczka z najpopularniejszymi
afrykańskimi zwierzętami. Znajdziemy w niej zabawne tygrysy, bawiące się
słonie, niesamowicie wysokie żyrafy, pluskające się krokodyle, a na ostatniej
stronie całą kolekcję zwierząt: węża, żabę, małpy, kameleona, papugę, motyle,
lamparta. Na każdej stronie dzieci dowiedzą się interesujących faktów o
bohaterach. Małpka Suri oprowadza najmłodszych po swoim domu- dżungli. W czasie
wędrówki dzieci, razem z rodzicami, mogą złożyć modele poszczególnych zwierząt,
wcielić się w rolę za pomocą solidnych, kartonowych postaci.
Całość jest bardzo atrakcyjna dla małych czytelników.
Poza grubymi, bardzo dobrze sklejonymi, śliskimi stronami dziecko będzie miało
kontakt z figurkami urozmaicającymi lekturę, rozwijającymi wyobraźnię
przestrzenną oraz zachęcającymi do zabawy z książką.
Czytanie warto rozpocząć od kilkakrotnego przejrzenia
książki z dzieckiem. Następnie wyjmujemy
szablony ze zwierzętami. Pod tymi kartonami kryją się kolejne ilustracje. To
sprawi, że znana lektura będzie dla dziecka na nowo atrakcyjna, nowa i
wzbogacona o elementy przestrzenne. Na początku pomagamy dziecku wskazać, które
zwierzę trzyma w ręce, a następnie po obejrzeniu kolejnej strony prosimy, by
podało określone zwierzę. To pozwoli rozwinąć myślenie globalne, śledzić
umiejętność wykonywania poleceń, nawiązywania kontaktu wzrokowego.
W czasie zabawy warto również zachęcić dzieci do
wydawania prostych odgłosów. U nas lwy mówią „ła ła”, słonie „tu tu”, żyrafy „mniam
mniam”, krokodyle „hlup”. Takie proste sylaby pozwolą najmłodszym rozwijać
umiejętność mówienia.
Czego dziecko uczy się w czasie pierwszych kontaktów
z książką? Rozwija swoją koncentrację, odkrywa, że te materiały mogą wyjść
naprzeciw chęci poznawania świata, dostarczać wiedzy oraz zabawy, ćwiczyć
dłonie w czasie samodzielnego przewracania stron. Grube kartki pozwalają
najmłodszym trenować palce oraz rozwijać wrażliwość koniuszków palców i
wykorzystywać ją do chwytania poszczególnych kartek. Rozkładanie i składanie
zwierząt pomoże w trenowaniu motoryki małej, wyobraźni przestrzennej,
rozwijaniu koncentracji, nauce odwzorowania, logicznego myślenia,
spostrzegawczości. Taka zabawę możemy zacząć u trzylatków od dania dziecku
elementów, z których złoży jedno zwierzę, a jeśli nasz przedszkolak świetnie rozwinie
tę zdolność możemy zwiększyć stopień trudności przez wymieszanie elementów dwóch,
trzech, a następnie wszystkich kartonowych zwierząt.
„Dżungla” to bardzo interesujący materiał edukacyjny
i terapeutyczny. Wydawca przewiduje tę lekturę dla dzieci powyżej trzeciego
roku życia. My z podobnych książek korzystałyśmy dużo wcześniej. W przypadku
małych dzieci należy uważać, aby nie brały zwierzątek do buzi, ponieważ
połknięcie małych elementów może być niebezpieczne.
Polecam wszystkim małym czytelnikom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz