Tomasz Minkiewicz, Mapa przyszłości, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2016
Zadania szkolne bywają bardzo niebezpieczne, jeśli
wykonamy je zbyt poważnie podchodząc do sprawy. Brysia i Alek stworzyli portal
do przyszłości i ku zaskoczeniu wszystkich okazało się, że eksperyment niestety się
udał. Dzieci tłumaczą zamieszanie wywołane powstaniem przejścia i znikaniem różnych przedmiotów: „To nie nasza
wina! Nauczycielka kazała nam przygotować eksperyment i pokazać go w klasie. Na
lekcji. Nic nie mówiła, że eksperyment ma się nie udać, a nam się niestety jak
na złość, udał”. Konsekwencje działania portalu są zaskakujące: można nie tylko
dostać się do przyszłości i ją zobaczyć, ale wsysa on wszystko, co znajdzie się
w jego zasięgu. Tym sposobem zniknęło kilkoro uczniów, troszkę szkolnych
sprzętów, a nawet bardzo ważnych i znanych miejsc. W przyszłości uczniowie znajdą znane budynki oraz elementy krajobrazu (zadanie
będzie wymagało posłużenia się inną książką lub komputerem w celu wyszukania
zdjęć, a później odszukania na „Mapie przyszłości”. Lista jest dość długa i
zapewni interesującą zabawę polegającą na wyszukiwaniu, zdobywaniu wiedzy,
porównywaniu. Do tego dzieci znajdą w książce baśniowe stwory, dziwne
konstrukcje, nowoczesne budowle. Nie zabraknie tam również znanych zwierząt.
Dzieci w czasie zabawy będą musiały liczyć, szukać, porównywać, dzięki czemu
ćwiczenie koncentracji i spostrzegawczości stanie się przyjemną zabawą.
Autor ograniczył się do zaprezentowania niezwykłej
mapy uzupełnionej zadaniami. Brak rozbudowanej opowieści i lekko naszkicowane
szkolne realia pozwolą na swobodne rozwijanie własnej opowieści przez dzieci,
które za każdym razem będą mogły przeżywać inną przygodę. Zabawa z książką będzie mogła trwać bardzo długo i nie znudzi się zbyt szybko. Sama książka jest
niezwykła, ponieważ posiada nietypową formę: jedna długa kartka mieszcząca się
w sztywnej (kartonowej) oprawie o formacie nieco większym niż A4. Po rozłożeniu
mamy do czynienia z naprawdę rozbudowaną mapą, która może zainteresować i
młodsze dzieci.
„Mapa przyszłości” to doskonały materiał do pracy z
dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Młodsze mogą wyszukiwać na niej znane
im przedmioty, a starsze samodzielnie robić kolejne zadania, odszukiwać
miejsca, które poznają na geografii.
Po zabawie z mapą doskonałym pomysłem na zabawę
będzie stworzenie własnej olbrzymiej mapy.
Moja córka uwielbia książki, po których jej
plastikowe zwierzaki muszą wędrować i wyszukiwać różnorodne elementy. „Mapa
przyszłości” sprawdziła się jako interesujący materiał do trenowania
umiejętności i zdobywania wiedzy. Polecam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz