Mowę nabywamy tak spontanicznie, że zapominamy jakim
trudem jest rozwijanie tej umiejętności i jak bardzo potrzebuje ona
odpowiedniego wsparcia. Często cud owej niezwykłej ludzkiej cechy doceniamy w
przypadkach, kiedy w naszym otoczeniu pojawia się osoba mająca z jej rozwojem
problemy, a innym razem mogą być to narodziny dziecka i uświadomienie sobie, że
uczenie kolejnych słów wiąże się z odkrywaniem świata, nauką pojęć, co wymaga
ćwiczeń, odpowiednich materiałów, przygotowania i neurologicznej gotowości na
mowę. Dziecięcy mózg oraz układ artykulacyjny muszą dojrzeć. Mowa wiąże się z
rozumieniem, poznawaniem otoczenia, przyswajaniem sobie nowych słów,
umiejętnością dopasowania i dostrzegania podobieństw (myślenie globalne).
Kompetencja językowa człowieka z wiekiem bardzo się zmienia. Od prostych
sygnałów przechodzimy do coraz bardziej rozbudowanych form. Wymawianie
samogłosek zastępuje zdolność wypowiadania sylab, a później wyrazów i na tych
etapach śledzenie rozwoju jest szczególnie ważne. W czasie nauki należy
pamiętać, że dziecko dużo wcześniej rozumie, co się do niego mówi nim wypowie
pierwsze słowa. Tkwiący w dzieciach potencjał jest bardzo duży i trzeba o niego
dbać i sięgać po materiały edukacyjne jeszcze nim dziecko zacznie mówić. Potencjał
komunikacyjny można rozwijać od pierwszych dni życia dbając o kontakt wzrokowy
z pociechą i przez wspólne próby wymawiania samogłosek, później sylab, a
następnie całych wyrazów. Warto uczyć dziecko naśladowania różnych odgłosów,
ale też trzeba naśladować odgłosy, które ono wypowiada, aby zachęcić je do
ćwiczenia narządów mowy. Bardzo ważne jest poświęcanie dużej uwagi, wspólne
zabawy, czytanie pierwszych książek. Poza przyswajaniem sobie pierwszych
wierszyków lektury powinny zawierać atrakcyjne dla dziecka ilustracje i
zachęcać do współpracy.
Do naszego domu trafiły dwie bardzo ważne w tej
początkowej drodze publikacje z serii „Odkrywaj i baw się”: „Moje pierwsze 100
słów” oraz „Moje pierwsze 100 słów na wsi”. W cyklu „Moje pierwsze 100 słów”
znajdziemy również książki z pojazdami oraz zwierzętami. Wszystkie cechuje to,
że zawierają mało tekstu, estetyczne, przykuwające dziecięcą uwagę ilustracje,
duży format (27x27cm), solidne, przyjemne w dotyku oprawy, kartonowe, śliskie
strony i okienka sprawiające, że przemycane dzieciom treści są dla małych
czytelników bardziej atrakcyjne, a nauka zawiera elementy zabawy oraz
odkrywania, że przedmioty, których nie widać nadal istnieją.
W książkach znajdziemy podstawowe słownictwo związane
z określonym tematem. Publikacje zawierają zabawy w skojarzenia, logiczne i
globalne myślenie. Elementy określonych przedmiotów prowadzą do ilustracji
pokazującej całą rzecz, pod okienkami z cieniem znajdziemy ich ilustracje, a
zdjęcia określonych produktów pomogą odkryć skąd one pochodzą. Całość bardzo
prosta, kolorowa, przejrzysta i zapewniająca zdobycie sporej wiedzy w czasie
przyjemniej zabawy, którą można rozwinąć przez wykorzystanie publikacji do poszukiwania
przedmiotów z ilustracji we własnym domu. Można prosić pociechę o przyniesienie
rękawiczek, piżamy, pokazanie stołu, znalezienie skarpet, pluszowych czy
plastikowych zwierząt itd. To pozwoli małym odkrywcom połączyć ich otoczenie z
tym znanym z książki i ułatwi utrwalanie wiedzy, przyspieszy proces nabywania
słownictwa.
Ciekawym pomysłem jest także wykonanie papierowych
rzeczy lub karty z ilustracjami przedmiotów zbliżonych to tych z książek. W
czasie czytania zadaniem dziecka będzie znalezienie przedmiotu na ilustracji i
w kartach (w sumie to czekam na publikację, która w swoim zestawie będzie miała
takie pomoce), a następnie w domu (dziecko może ruszyć na poszukiwania z
kartą). To wpłynie pozytywnie na rozwój koncentracji, pomoże utrwalić słownictwo,
dostarczy odpowiedniej ilości aktywności fizycznej, która pomoże zachęcić
bardziej ruchliwe dzieci do pracy z książką.
Całość przemyślana, dobrze opracowana, wzbogacona pięknymi
zdjęciami i estetycznymi, prostymi ilustracjami. Solidna oprawa, grube,
kartonowe strony pozwalają na sięgnięcie po lekturę kilkumiesięcznymi
pociechami. Przyciągające wzrok proste ilustracje w ciepłych kolorach
sprawiają, że książka jest atrakcyjna dla dzieci.
Książki idealnie sprawdzą się też w przypadku dzieci z
zaburzeniami mowy. Proponowane przeze mnie ćwiczenia pozwolą na rozwijanie
reakcji dziecka na komunikaty dorosłego, pomogą w kształtowaniu
spostrzegawczości, pomogą w nauce wymawiania wyrazów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz