Zasław Adamaszek, Laboratorium
w szufladzie. Anatomia człowieka, Warszawa „PWN” 2018
Uczenie się to przede wszystkim eksperymentowanie.
Już od pierwszych chwil swojego życia wąchamy, oglądamy smakujemy, aby lepiej
poznać świat. Z wiekiem nasze doświadczenia są coraz bardziej skomplikowane,
ale też i uporządkowane. Z chaotycznych obserwacji przechodzimy do coraz
bardziej świadomych i zaplanowanych, aż na pewnym etapie edukacji owo
doświadczanie kończy się i często zastępowane jest ulotną teorią wymagającą
nauki na pamięć. John Dewey przekonywał, że aby polepszyć efekty edukacji, rozwinąć
ciekawość, zachęcić do ciągłego poznawania trzeba zmienić podejście do
nauczania: ma ono być doświadczaniem, wchodzeniem w zagadnienia z
wykorzystaniem wszystkich zmysłów, eksperymentowaniem prowadzącym do kolejnego
odkrywania polegającego na kontakcie z poznawaną materią i w ten sposób
następuje niekończące się uczenie, a dzięki temu poszerzanie wiedzy.
Nauczyciele coraz bardziej rozumieją te idee ciągłego
uczenia i wykorzystywania doświadczenia, ale nie zawsze podręczniki i
wyposażenie sal dydaktycznych stwarza odpowiednie warunki. Naprzeciw młodych
odkrywcom i ich nauczycielom wychodzi Wydawnictwo Naukowe PWN serią książek
„Laboratorium w szufladzie”. Czytelnicy znajdą w niej takie tytuły jak:
„Biologia”, „Fizyka”, „Chemia”, „Matematyka”, „Modelarstwo i robotyka”, „Zoologia”,
„Modelarstwo”, „Optyka”, „Anatomia człowieka” oraz „Elektrotechnika,
elektronika, miernictwo”. Każda z publikacji oferuje szereg
zadań-ćwiczeń-eksperymentów pozwalających oswoić się z poszczególną dziedzina w
warunkach domowych. Dzięki temu edukacja i zdobywanie środków na eksperymenty
naszych pociech nie będą ani drogie, ani uciążliwe, a do tego zapewnią
pouczającą rozrywkę, zabawę i pozwolą zainteresować tematem, zachęcą do
poszerzania wiedzy oraz odmiennego sposobu spędzania wolnego czasu i edukowania.
Tom „Anatomia człowieka” podzielono na dwadzieścia
cztery rozdziały pozwalające dokładnie przyjrzeć się ludzkiemu organizmowi,
zrozumieć budowę oraz funkcje poszczególnych części anatomii. Autor w swojej
książce zabiera czytelników w taką przygodę, jaką w jego latach szkolnych
potrafiła porwać uczniów jego nauczycielka dysponująca źle napisanym podręcznikiem
i ubogim sprzętem, ale potrafiąca swoimi pomysłami zainteresować uczniów. Już
na początku Zasław Adamaszek zachęca do zmiany własnego pokoju w małe miejsce
bezpiecznych eksperymentów, niezwykłych eksponatów.
Na początku znajdziemy dokładny opis potrzebnych
materiałów, możliwości wykorzystania sprzętów znanych z domu, pomoże inaczej
patrzeć na domowe sprzęty, bogactwo przyrody i twórczo wykorzystywać je do
eksperymentów. Nie zabraknie tu też informacji i wskazówek, w jaki sposób
zachować bezpieczeństwo oraz wzorów modeli do wycinania i tworzenia. Każdy
eksperyment na innym poziomie nauczania, każda samodzielnie wykonana pomoc w
innej porze roku, dlatego książka ta będzie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli
świetnym uzupełnieniem podręcznika. Szereg pomysłów pozwoli urozmaicić lekcje.
Książce przyświeca ważna myśl: rozwijanie
samodzielności młodych eksperymentatorów. Twórcze podejście i ciekawość to
najważniejsze narzędzia, w jakie wyposaży czytelników, którzy zostaną zmuszeni
do poszukiwania informacji w specjalistycznych książkach czy Internecie. W
publikacji znajdziemy minimum wiedzy, którą powinien posiadać każdy po
skończeniu szkoły podstawowej, ale na pewno ze względu na to, że ta wiedza
teoretyczna bardzo szybko się ulatnia będzie to też doskonała książka dla uczniów
szkół średnich chcących utrwalić sobie wiedzę.
Zasław Adamaszek przede wszystkim pokazuje nam, w
jaki sposób wykonać niedrogie pomoce. Uczniowie dowiedzą się dlaczego
gromadzenie zdjęć rentgenowskich może być wstępem do ciekawych obserwacji i w
jaki sposób kawałki drewna mogą pomóc w poznaniu budowy szkieletu, piankolina
płuc, baloniki -układu oddechowego i działania przepony. Przyjrzymy się też
układowi krwionośnemu, wypróbujemy zasady działania serca, układu pokarmowego,
mięśni, mózgu z całym układem nerwowym. Wejdziemy też w świat działania naszych
zmysłów, które poznamy lepiej z wykorzystaniem dostępnych w domu materiałów. Na
końcu książki znajdziemy wskazówki, w jaki sposób i jakimi narzędziami
poszerzać wiedzę.
Całość jest przemyślana, pozwala wejść w podstawy „Anatomii
człowieka” od podstawowych wiadomości i je poszerzać. Autor umiejętnie
podpowiada z jakich materiałów korzystać i gdzie można je zdobyć lub wykonać
samodzielnie.
Książkę polecam uczniom szkoły podstawowej oraz
szkoły średniej. Będzie to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Na pewno bardzo
przyda się nauczycielom chcącym urozmaicić lekcje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz