Etykiety

poniedziałek, 22 października 2018

Zasław Adamaszek "Laboratorium w szufladzie. Anatomia człowieka"


Zasław Adamaszek, Laboratorium w szufladzie. Anatomia człowieka, Warszawa „PWN” 2018
Uczenie się to przede wszystkim eksperymentowanie. Już od pierwszych chwil swojego życia wąchamy, oglądamy smakujemy, aby lepiej poznać świat. Z wiekiem nasze doświadczenia są coraz bardziej skomplikowane, ale też i uporządkowane. Z chaotycznych obserwacji przechodzimy do coraz bardziej świadomych i zaplanowanych, aż na pewnym etapie edukacji owo doświadczanie kończy się i często zastępowane jest ulotną teorią wymagającą nauki na pamięć. John Dewey przekonywał, że aby polepszyć efekty edukacji, rozwinąć ciekawość, zachęcić do ciągłego poznawania trzeba zmienić podejście do nauczania: ma ono być doświadczaniem, wchodzeniem w zagadnienia z wykorzystaniem wszystkich zmysłów, eksperymentowaniem prowadzącym do kolejnego odkrywania polegającego na kontakcie z poznawaną materią i w ten sposób następuje niekończące się uczenie, a dzięki temu poszerzanie wiedzy.
Nauczyciele coraz bardziej rozumieją te idee ciągłego uczenia i wykorzystywania doświadczenia, ale nie zawsze podręczniki i wyposażenie sal dydaktycznych stwarza odpowiednie warunki. Naprzeciw młodych odkrywcom i ich nauczycielom wychodzi Wydawnictwo Naukowe PWN serią książek „Laboratorium w szufladzie”. Czytelnicy znajdą w niej takie tytuły jak: „Biologia”, „Fizyka”, „Chemia”, „Matematyka”, „Modelarstwo i robotyka”, „Zoologia”, „Modelarstwo”, „Optyka”, „Anatomia człowieka” oraz „Elektrotechnika, elektronika, miernictwo”. Każda z publikacji oferuje szereg zadań-ćwiczeń-eksperymentów pozwalających oswoić się z poszczególną dziedzina w warunkach domowych. Dzięki temu edukacja i zdobywanie środków na eksperymenty naszych pociech nie będą ani drogie, ani uciążliwe, a do tego zapewnią pouczającą rozrywkę, zabawę i pozwolą zainteresować tematem, zachęcą do poszerzania wiedzy oraz odmiennego sposobu spędzania wolnego czasu i edukowania.
Tom „Anatomia człowieka” podzielono na dwadzieścia cztery rozdziały pozwalające dokładnie przyjrzeć się ludzkiemu organizmowi, zrozumieć budowę oraz funkcje poszczególnych części anatomii. Autor w swojej książce zabiera czytelników w taką przygodę, jaką w jego latach szkolnych potrafiła porwać uczniów jego nauczycielka dysponująca źle napisanym podręcznikiem i ubogim sprzętem, ale potrafiąca swoimi pomysłami zainteresować uczniów. Już na początku Zasław Adamaszek zachęca do zmiany własnego pokoju w małe miejsce bezpiecznych eksperymentów, niezwykłych eksponatów.
Na początku znajdziemy dokładny opis potrzebnych materiałów, możliwości wykorzystania sprzętów znanych z domu, pomoże inaczej patrzeć na domowe sprzęty, bogactwo przyrody i twórczo wykorzystywać je do eksperymentów. Nie zabraknie tu też informacji i wskazówek, w jaki sposób zachować bezpieczeństwo oraz wzorów modeli do wycinania i tworzenia. Każdy eksperyment na innym poziomie nauczania, każda samodzielnie wykonana pomoc w innej porze roku, dlatego książka ta będzie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli świetnym uzupełnieniem podręcznika. Szereg pomysłów pozwoli urozmaicić lekcje.
Książce przyświeca ważna myśl: rozwijanie samodzielności młodych eksperymentatorów. Twórcze podejście i ciekawość to najważniejsze narzędzia, w jakie wyposaży czytelników, którzy zostaną zmuszeni do poszukiwania informacji w specjalistycznych książkach czy Internecie. W publikacji znajdziemy minimum wiedzy, którą powinien posiadać każdy po skończeniu szkoły podstawowej, ale na pewno ze względu na to, że ta wiedza teoretyczna bardzo szybko się ulatnia będzie to też doskonała książka dla uczniów szkół średnich chcących utrwalić sobie wiedzę.
Zasław Adamaszek przede wszystkim pokazuje nam, w jaki sposób wykonać niedrogie pomoce. Uczniowie dowiedzą się dlaczego gromadzenie zdjęć rentgenowskich może być wstępem do ciekawych obserwacji i w jaki sposób kawałki drewna mogą pomóc w poznaniu budowy szkieletu, piankolina płuc, baloniki -układu oddechowego i działania przepony. Przyjrzymy się też układowi krwionośnemu, wypróbujemy zasady działania serca, układu pokarmowego, mięśni, mózgu z całym układem nerwowym. Wejdziemy też w świat działania naszych zmysłów, które poznamy lepiej z wykorzystaniem dostępnych w domu materiałów. Na końcu książki znajdziemy wskazówki, w jaki sposób i jakimi narzędziami poszerzać wiedzę.
Całość jest przemyślana, pozwala wejść w podstawy „Anatomii człowieka” od podstawowych wiadomości i je poszerzać. Autor umiejętnie podpowiada z jakich materiałów korzystać i gdzie można je zdobyć lub wykonać samodzielnie.
Książkę polecam uczniom szkoły podstawowej oraz szkoły średniej. Będzie to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Na pewno bardzo przyda się nauczycielom chcącym urozmaicić lekcje.



















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz