Etykiety

czwartek, 16 czerwca 2016

"Poznaję literki"



Poznaję literki, Warszawa „Wilga” 2016
Umiejętność czytania jest najważniejszą sprawnością zapewniającą sukces w szkole. Z tego powodu nauka czytania powinna zacząć się jak najwcześniej i być jak najprzyjemniejsza. Każdy rodzic marzy, aby jego dziecko w życiu miało szansę osiągnąć dużo więcej, było lepiej wyedukowane i z mniejszym wysiłkiem. Kolejne zmiany podejścia do kształcenia dzieci dają nam – rodzicom – coraz większą wiedzę o wpływie na postępy małych odkrywców w szkole. Coraz świadomiej podchodzimy do kształtowania umiejętności naszych pociech. To sprawia, że inwestujemy w pierwsze książki z ilustracjami, czytamy bajki, pokazujemy litery, kupujemy zabawki edukacyjne. Jednymi z licznych zabawek będą pomoce do nauki czytania. Rynek wydawniczy oferuje bardzo duży wybór książeczek z literkami dla najmłodszych. Poznanie liter jest pierwszym ze stopni oswajania się z pismem. Warto taką edukację prowadzić wielowymiarowo: podsuwać dziecku zrobione własnoręcznie materiały, klocki, książeczki z literami oraz pokazywać je w przestrzeni publicznej (wypukłe litery na tablicach pamiątkowych, rejestracjach), a nawet zjadać (makaron w kształcie liter).
U nas nauka, utrwalanie, powtarzanie trwa już od dłuższego czasu i z jednej strony jest to wchodzenie w świat liter, a z drugiej czytanie globalne, pozwalające lepiej rozumieć czytany tekst. Większość dzieci uczy się poznając wszystkie litery w bardzo krótkim czasie. Warto jednak zacząć naukę od samogłosek (narysowane na papierze, wykonane na kartonach, kapslach, butelkach, klockach). Własne materiały wykorzystujemy do zabaw z książką. Ważne, aby była ona atrakcyjna dla dziecka i solidna (jeśli bardzo wcześnie zaczynamy naukę to często dziecko jeszcze będzie na etapie wgryzania się we wszystkie pomoce, czyli ząbkowania). Taki maluch już potrafi dostrzec podobieństwa i różnice i tę zdolność warto wykorzystać w zabawie. Zadanie malucha będzie polegało na dopasowaniu wykonanych przez nas pomocy do znalezionych w książeczce samogłosek (a, e ,o , u, i, y). Później wprowadzamy spółgłoski, które w podobny sposób wyszukujemy w książeczce. Przygotowujemy też materiały, dzięki którym dziecko będzie mogło łączyć nową spółgłoskę ze samogłoską, np. pa, pe, po, pu, pi, py (i w ten sposób dziecko uczy się sylabizować).
Dla najmłodszych czytelników ważne jest, aby książeczka z jednej strony była kolorowa, zachęcająca, pozwalała na rozwijanie wyobraźni, przedstawiała ilustracje, do których można opowiedzieć historię, wskazać poszczególne przedmioty i zawierała jak najmniej tekstu.
„Poznaję literki” doskonale wpisuje się w te wymogi: na górze strony znajdziemy wyróżnioną i doskonale widoczną literę, dół i środek zajmuje ilustracja wykorzystująca przedmioty zaczynające się na określoną literę. Na stronie znajdziemy też jedno zdanie opisujące to, co przedstawiają obrazki. Dzięki takiej organizacji strony dziecko zerknie na literę, będzie mogło nauczyć się nowych wyrazów (każdy przedmiot podpisany, więc łączymy naukę czytania globalnego z literowaniem), a następnie rodzic zdąży przeczytać zdanie.
W czasie przygody z pierwszymi książkami dziecko jeszcze ma słabą koncentrację. Będzie się ona wydłużała razem z trenowaniem skupienia uwagi na jednej czynności. Takie wydłużanie czasu zaangażowanie wymaga stopniowania trudności. Zabawa z książeczką „Poznaję literki” będzie doskonałym ćwiczeniem i jednocześnie nauką. Na początku lekturę możemy wykorzystać jako materiał do poznawania przedmiotów. Pokazywanie palcem zwierząt, ludzi, części ciała, rzeczy stanie się interesującym zajęciem już dla dzieci samodzielnie siedzących. Przewracanie grubych stron pozwoli na ćwiczenie dłoni, rozwijanie umiejętności motorycznych. Pokazując dziecku różnorodne przedmioty na stronie możemy przy okazji wskazać dużą literę, która jak inne znaki utrwali się w dziecięcej pamięci. Z czasem maluch będzie zainteresowany historiami. Jednozdaniowe opowieści pomogą w przejściu do czytania dłuższych tekstów.
Dzięki solidnej okładce i bardzo dobrze klejonym stronom po książkę mogą sięgać już dzieci samodzielnie siadające. Należy pamiętać, aby nie pozwolić dziecku na zjadanie książki (w czasie ząbkowania). „Poznaję literki” będzie atrakcyjne również dla przedszkolaków, którzy rozpoczynają swoją przygodę z literami. Dzięki niewielkim rozmiarom lekturę można zabierać na spacery i bawić się w wyszukiwanie liter, oglądanie ich, mówienie. Moja córka uwielbia zabawy polegające na pokazaniu litery na tablicach informacyjnych, znakach zakazu itp. i wyszukaniu litery w książce.




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza