Thiago de Moraes, Atlas
mitów. Potwory, herosi i bogowie oraz mapy dwunastu mitologicznych krain, tł.
Anna Nowak, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2018
Poznanie zaczyna się od kształtowania umiejętności
połączenia znaczeń z obrazami/ symbolami. Język w naszym życiu ma bardzo duże znaczenie.
Dużo większe niż byśmy przypuszczali i tego chcieli, dlatego niezwykle ważna w
edukacji jest świadomość językowa, rozwijanie zasobu słownictwa, przyswajanie
sobie kodów kulturowych, poznawanie języków i odkrywanie, w jaki sposób
wpływają na interpretację świata. „Granice naszego języka są granicami naszego
świata” przekonywał Ludwig Wittgenstein. Znajomość związków frazeologicznych,
językowych niuansów decyduje o tym czy jesteśmy świadomymi odbiorcami kultury.
Z tego powodu w nasze kulturze bardzo ważne jest poznanie greckiej i rzymskiej mitologii,
których są wciąż żywotne w naszym języku i kształtują nasze postrzeganie
świata. Aby zmienić coś w życiu społecznym trzeba je zrozumieć. Aby móc się od
nich wyzwolić trzeba być ich świadomym, wiedzieć, gdzie tkwi ich moc oraz nabyć
umiejętność demaskowania i dekonstruowania.
Ze względów na poszerzanie świadomości językowej
mitologie Greków i Rzymian są bardzo popularnymi książkami, a kolejne opowieści
z tych książek przerabiane są na lekcjach języka polskiego. Coraz więcej
pojawia się publikacji wychodzących naprzeciw rodzicom, nauczycielom i w bardzo
przystępny sposób pozwalają wprowadzić młodego człowieka w świat zawiłości
językowych.
Mitologia Greków i Rzymian ze względu na brak
aktualnych powiązań religijnych ma dużo mniejszy zasięg niż przed wiekami, ale
mimo wszystko jest obecna w naszej edukacji i każdego roku na rynku wydawniczym
ukazuje się minimum jedna interesująca propozycja dla przedszkolaków oraz
uczniów szkoły podstawowej. Starsi sięgają po utwory Jana Parandowskiego. Jednak ze znajomością mitów innych kultur jest nieco gorzej.
Wchodzenie w świat mitologii to nie tylko poznawanie opowieści
należących do dawnych wierzeń, ale też odkrywanie funkcjonujących na danym obszarze systemów wartości,
systemów dyskryminacyjnych, wzorców społecznych, które w formie adaptacji do
dziś w funkcjonują w naszej kulturze. Umiejętność rozpoznawania znaków
językowych, odczytywania ich prawdziwego znaczenia oraz znaczenia etycznego
często wiąże się z koniecznością zgłębiania tajników kultury, poznawania ich
składników, symboli, ludowych rytuałów przemyconych do chrześcijaństwa, a także
odkrycia, a jaki sposób nasi przodkowie postrzegali świat. Z tego powodu
regularnie sięgamy po kolejne adaptacje mitologii.
Do naszych rąk trafiła pięknie oprawiona książka „Atlas
mitów” autorstwa Thianga de Moraesa. To, co różni tę publikację od
wcześniejszych to ilość przemycanych mitologii oraz konsultacje autora z
naukowcami zajmującymi się badaniem poszczególnych kultur: od greckiej po
japońską. Pierwsze, co przykuwa uwagę młodego czytelnika to bardzo dobrze
opracowana w tej publikacji sfera wizualna oddająca to, co czytelnik może
znaleźć w treści. Dużej ilości barwnych ilustracji o prostej kresce i przyjemnych
dla oczu kolorach towarzyszą niedługie rozdziały zawierające tekst wydrukowany małą
czcionką, przez co ilustracje dominują nad tekstem, ale go nie przysłaniają,
ale zachęcają do wyszukiwania szczegółów. Każda strona to mnogość informacji
wzbogacona o tętniące życiem zobrazowanie treści zawartych w tekście. Duży
format, bardzo dobry papier, dobrze zszyte strony i solidna oprawa doskonale
wpisują się w to, co my nazywamy atlasami. Do tego na początku książki
znajdziemy mapę świata, na której oznaczono poszczególne mitologie i wskazano
na których stronach zaczynają się informacje o nich. Taki nietypowy spis treści
pozwala na oswojenie się z rozkładem kontynentów oraz kultur, możemy zobaczyć w
obszarze jakich znajduje się nasz kraj.
Następnie przejdziemy do niedługiej informacji o
pochodzeniu świat w różnych opowieściach, a dalej znajdziemy przewodnik po atlasie.
Dowiemy się, że każdy rozdział podzielono na wstęp, mapy, opowieści oraz
stworzenia i artefakty. We wstępnie znajdziemy podstawowe informacje na temat
wierzeń i mitów każdej kultury oraz objaśnienie zakorzenionego w niej sposobu
postrzegania świata. Mapy pozwolą nam usytuować wierzenia w określonym miejscu
oraz przybliżą wyobrażenie o początkach i kształcie świata funkcjonujące w
danej cywilizacji. W opowieściach wejdziemy w świat odtworzonych mitów i legend
kreślonych ludów. Na stronie ze stworzeniami i artefaktami czytelnicy poznają
ogólny wygląd mitycznych istot, wśród których roi się od potworów. Do tego w
książce znajdziemy informacje o wymowie poszczególnych imion.
Do świata mitów wchodzimy zaczynając od mitologii
greckiej. Dalej poznamy mity Janomamów, słowiańskie, azteckie, ludu Joruba,
Indian Ameryki Północnej, japońskie, hinduistyczne, polinezyjskie, irlandzkie,
nordyckie i egipskie. Jak widać publikacja bogata jest w informacje o
opowieściach funkcjonujących w różnych kulturach, a przez to pomaga nie tylko zapoznać
się z kodami językowymi, ale i zrozumieć postrzeganie świata.
Dla mnie mitologia ma także znaczenie etyczne.
Opowieści pokazujące postawy starożytnych bóstw są odzwierciedleniem świata
ludzkiego, jego systemu wartości, wyznaczania określonym grupom miejsca w
społeczeństwie. Często towarzyszy im bezmyślna i prosta brutalność, pokazuje świat
pełen nierówności. Warto wykorzystać mitologię do dyskusji o zmianach tego, co
obecnie uważa się za moralne, zachęcić do zabawy polegającej na zmianie ról.
Takie eksperymenty z mitologią, do której czytelnicy mają już spory dystans,
ponieważ nie wiąże się z żadnymi wierzeniami będzie dla dzieci interesującym
doświadczeniem i pozwoli na wyrobienie wrażliwości etycznej, pomoże odkryć, że
utarte kody i schematy nie zawsze są dobre. Dzięki temu, że są to opowieści
niedługie i bardzo proste doskonale sprawdzą się na lekcjach etyki w przypadku
uczniów nauczania początkowego. Upieczemy wtedy trzy pieczenie na jednym ogniu:
zapoznamy dzieci ze starożytnymi wierzeniami oraz zachęcimy do sceptycznego
spojrzenia podsuwanych im rozwiązań, wrażliwego myślenia oraz wzbogacania
języka. Piękna szata graficzna sprawi, że młodzi czytelnicy bardzo chętnie będą
po tę publikację sięgać. Mnie pozostaje marzyć, aby w podobnej formie do
młodych czytelników trafiły opowieści o filozofach.
Wielkim plusem tej publikacji jest to, że poza zwięźle
napisanymi ciekawostkami zachęca do ćwiczenia spostrzegawczości, wyszukiwania
bohaterów oraz refleksji nad wierzeniami. W naszym domu „Atlas mitów” cieszy
się naprawdę dużym powodzeniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz