Akademia malucha. Zabawy
edukacyjne dwulatka, il. Katarzyna Proniewska-Mazurek, Warszawa „Wilga”
2017
Rysowanie i kolorowanie jest jedną z bardzo ważnych
czynności dzieci. Nasze pociechy uczą się wówczas prawidłowo trzymać kredkę,
ćwiczą koncentrację, motorykę małą i pozwalają dziecku na rozwijanie zmysłu
artystycznego. Im wcześniej zaczynamy przygodę z przyborami do pisania tym
lepiej. My zaczęłyśmy nim córka skończyła rok. Do pracy używałyśmy
nietoksycznych kredek dla rocznych dzieci. Spontaniczne rysowanie po kartkach
było jedną z ważnych aktywności pozwalających wyciszyć się, zająć w czasie
nudnych zakupów czy czasem wspólnego kreślenia „ślimaków”.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze
kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory
dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie
umiejętności grafomotorycznych. Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala
dzieciom na relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej,
orientacji przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność
bardzo wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie
najważniejszego organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie
pracy jest ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia. Codzienne
zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z kredki,
długopisu, ołówka. Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu przekłada się
również na zdolności językowe i kreatywność młodych twórców. Dzieci lubiące
kolorować i często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze dłonie, odnoszą
lepsze sukcesy w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają większy iloraz
inteligencji, a do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy ład wokół
siebie. Karol Gustaw Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią dłużej skupić
się na jednej czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w edukacji
szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest
istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem,
wyraźnie zaznaczonymi liniami. Taki właśnie jest zeszyt „Zabawy edukacyjne
dwulatka”, w którym znajdziemy proste wzory, naklejki oraz zadania dostosowane
do dziecka. Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i umiejętności
naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw polorów mały rysownik
musi odpowiedzieć na proste pytania pozwalające sprawdzić czy jego rozwój
przebiega prawidłowo, czy zdobywa podstawową wiedzę o świecie oraz na ile
dobrze obserwuje otoczenie.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w
pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od
tradycyjnego, spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy
się dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia
sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do
terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie
wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć
koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami pozwala na skupienie się na
określonej części ciała (palców) i bodźców płynących w czasie takiej twórczości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz