Rysowanie i kolorowanie jest jedną z bardzo ważnych
czynności dzieci. Nasze pociechy uczą się wówczas prawidłowo trzymać kredkę,
ćwiczą koncentrację, motorykę małą i pozwalają dziecku na rozwijanie zmysłu artystycznego.
Im wcześniej zaczynamy przygodę z przyborami do pisania tym lepiej. My
zaczęłyśmy nim córka skończyła rok. Do pracy używałyśmy nietoksycznych kredek
dla rocznych dzieci. Spontaniczne rysowanie po kartkach było jedną z ważnych
aktywności pozwalających wyciszyć się, zająć w czasie nudnych zakupów czy
czasem wspólnego kreślenia „ślimaków”. Takie spontaniczne rysowanie jest
doskonałym wstępem do dalszej nauki rysowania ukierunkowanego, czyli z
wykorzystaniem kolorowanek.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze
kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory
dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie
umiejętności grafomotorycznych. Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala
dzieciom na relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej,
orientacji przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność
bardzo wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie
najważniejszego organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie
pracy jest ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia.
Codzienne zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z
kredki, długopisu, ołówka. Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu
przekłada się również na zdolności językowe i kreatywność młodych twórców.
Dzieci lubiące kolorować i często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze
dłonie, odnoszą lepsze sukcesy w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają
większy iloraz inteligencji, a do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy
ład wokół siebie. Karol Gustaw Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią
dłużej skupić się na jednej czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w
edukacji szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest
istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem,
wyraźnie zaznaczonymi liniami. Taki właśnie jest zeszyt „Zabawy edukacyjne
dwulatka”, w którym znajdziemy proste wzory, naklejki oraz zadania dostosowane
do dziecka. Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i umiejętności
naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw polorów mały rysownik
musi odpowiedzieć na proste pytania pozwalające sprawdzić czy jego rozwój
przebiega prawidłowo, czy zdobywa podstawową wiedzę o świecie oraz na ile
dobrze obserwuje otoczenie.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w
pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od
tradycyjnego, spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy
się dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia
sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do
terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie
wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć
koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami pozwala na skupienie się na
określonej części ciała (palców) i bodźców płynących w czasie takiej
twórczości.
Trzyletnie dzieci do pracy wykorzystują wzory bardziej szczegółowe,
wymagające większej precyzji oraz skupienia. „Zabawy edukacyjne trzylatka”
zawierają proste ilustracje oraz zadania dostosowane do wieku. Dziecko już nie
tylko koloruje, ale i dorysowuje wg wskazówek lub prostych wzorów. Ponad to
uczy się liczyć, nazywać części ciała, naśladować dźwięki, porównywać. Dzięki
ćwiczeniom rozwijamy umiejętności naszej pociechy oraz zapewniamy mu miło
spędzony czas na zabawie.
Kolorowanka również świetnie sprawdza się jako malowanka. My do pracy wykorzystałyśmy
cienki pędzel i farby.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz