Deszcz za oknem oraz zima sprzyja pracy w domu, czyli zabawie i
ćwiczeniu umiejętności bardzo przydatnych w szkole. Warto ten czas wykorzystać na wspólną pracę. Kolorowanie, rysowanie,
rozwiązywanie prostych rebusów wydaje nam się zabawą bardzo lekką, niepozorną i
nie angażującą, ale mającą zapewnić miło spędzony czas. Nic bardziej mylnego. Kolorowanie
i rysowanie jest jednym z poważniejszych zajęć dzieci. Poza nauką prawidłowego
trzymania kredki nasze pociechy ćwiczą koncentrację, motorykę małą, rozwijają
zmysł artystyczny, koordynację, spostrzegawczość, logiczne myślenie oraz
rozwijają mózg (w tym bardzo ważny ośrodek Broki odpowiedzialny za mowę).
Zabawa z kredkami jest jednym z ważniejszych elementów edukacji przedszkolnej.
Warto wówczas sięgnąć po kolorowanki dostosowane do wieku rozwojowego (czasami
inny niż wiek biologiczny dziecka.
Pierwsze przygody z kredkami można rozpocząć bardzo
wcześnie. Na rynku jest spory wybór nietoksycznych kredek dla rocznych dzieci
czy kredek do kąpieli. Ona pozwalają na oswojenie się dzieci z rysowaniem. Na
początku jest ono oczywiście bardzo spontaniczne i dorosłym przypomina
bazgranie, które jest ważnym etapem do kolejnych kroków.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze
kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory
dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie
umiejętności grafomotorycznych. Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala
dzieciom na relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej,
orientacji przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność
bardzo wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie
najważniejszego organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie
pracy jest ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia.
Codzienne zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z
kredki, długopisu, ołówka. Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu
przekłada się również na zdolności językowe i kreatywność młodych twórców.
Dzieci lubiące kolorować i często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze
dłonie, odnoszą lepsze sukcesy w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają
większy iloraz inteligencji, a do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy
ład wokół siebie. Karol Gustaw Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią
dłużej skupić się na jednej czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w
edukacji szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest
istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem,
wyraźnie zaznaczonymi liniami. Taki właśnie jest zeszyt „Zabawy edukacyjne
dwulatka”, w którym znajdziemy proste wzory, naklejki oraz zadania dostosowane
do dziecka. Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i umiejętności
naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw polorów mały rysownik
musi odpowiedzieć na proste pytania pozwalające sprawdzić czy jego rozwój
przebiega prawidłowo, czy zdobywa podstawową wiedzę o świecie oraz na ile
dobrze obserwuje otoczenie.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w
pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od
tradycyjnego, spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy
się dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia
sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do
terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie
wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć
koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami pozwala na skupienie się na
określonej części ciała (palców) i bodźców płynących w czasie takiej
twórczości.
Trzyletnie dzieci do pracy wykorzystują wzory bardziej
szczegółowe, wymagające większej precyzji oraz skupienia. „Zabawy edukacyjne
trzylatka” zawierają proste ilustracje oraz zadania dostosowane do wieku.
Dziecko już nie tylko koloruje, ale i dorysowuje wg wskazówek lub prostych
wzorów. Ponad to uczy się liczyć, nazywać części ciała, naśladować dźwięki,
porównywać. Dzięki ćwiczeniom rozwijamy umiejętności naszej pociechy oraz
zapewniamy mu miło spędzony czas na zabawie.
Kolorowanka również świetnie sprawdza się jako
malowanka. My do pracy wykorzystałyśmy cienki pędzel i farby.
W „Zabawach edukacyjnych czterolatka” znajdziemy ćwiczenia wymagające
większego zaangażowania. Poza kolorowaniem, pokazywaniem, doklejaniem naklejek,
liczeniem dziecko musi rysować. Takie łączenie różnych elementów zadań jest
bardzo ważne dla kształtowania samodzielności w tworzeniu prac na określony
temat. Czterolatek już potrafi narysować proste rzeczy, rozmieścić w
przestrzeni przedmioty, posiada podstawową wiedzę o świecie i potrafi się nią
podzielić. Wśród ćwiczeń dla czterolatków nie zabraknie też labiryntów. Ponad
to rysunki wymagają już większej precyzji niż wcześniejsze ćwiczenia, przez co
są dostosowane do wieku oraz są wyłącznie do kolorowanie, ponieważ z malowaniem
(takie najczęściej u nas w domu mają zastosowanie kolorowanki) może być
problem. Różnorodność zadań sprawia, że dziecko nie nudzi się w czasie pracy,
ma możliwość sprawdzenia swoich umiejętności, nadrobienia braków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz