Etykiety

sobota, 23 lipca 2016

przedszkolak pisze



Nauka liter bywa stresująca zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Często w przedszkolu lub szkole uświadamiamy sobie, że nasza pociecha ma problemy z przyswojeniem sobie tak bardzo ważnych symboli, które są niezbędne na dalszych etapach nauki.  Warto zmienić ją w przyjemną zabawę. i swoją pociechę oswajać z literami od pierwszych chwil. Do tego można wykorzystać maty z literami, naklejki ścienne, pluszaki w kształcie liter, spotykane znaki i tablice na ulicach. Litery nas otaczają i warto od czasu podzielności uwagi (już w 9 miesiącu życia w przypadku dziecka bez zaburzeń) wykorzystać to.



W wieku przedszkolnym ową nauką można wzbogacić puzzlami z alfabetem, ćwiczeniami polegającymi na dopasowaniu słów do obrazków (czytanie globalne) oraz książeczkami, w których pojawiają się litery. Dziś zaprezentuję Wam kilka interesujących książeczek z Wydawnictaw AWM.
Dziecięcą przygodę z pisaniem liter warto zacząć od książeczek suchościeralnych z serii: „Maluję. Piszę. Ścieram”. Dzięki możliwości wymazywania wcześniejszej pracy dziecko bawi się poprawiając wcześniejsze niedoskonałości. Sam fakt możliwości napisania i zmazania tego sprawia, że nasza pociecha potraktuje to jako interesującą zabawę. My w czasie takich pierwszych ćwiczeń po prostu bazgrałyśmy, zarysowywałyśmy kształty, a następnie przeszłyśmy do kolorowania i pisania, a wszystko na książeczkach, które towarzyszą nam już od ponad roku i ciągle – dzięki magicznemu znikaniu – się nie znudziły. Taka książeczka jest jak przygoda z tablicą, po której dziecko może kreślić, tworzyć. Wielkim plusem książeczek z Wydawnictwa AWM jest to, że nie musimy posiadać w domu specjalnego pisaka. Zwykłe równie dobrze ścierają się. Wystarczy nawilżona chusteczka.

Warto też korzystać z pomocy, które pozornie wydają nam się nie uczyć liter. Takie na pierwszy rzut oka jest „Baw się. Na pomoc”. Pierwsze, co przykuwa uwagę rodzica kupującego książeczkę to mnogość naklejek oraz konieczność dopasowania do kształtów. Dopiero po przyjrzeniu się odkrywamy literki, słowa.



Typowymi książeczkami do nauki liter są „Pierwsze literki. ABC” oraz „Poznajemy literki. Na wsi”. Pierwsza dzięki bogactwu i urozmaiceniu zabaw przez konieczność wykorzystania naklejek, kolorowania oraz pisania sprawia, że przygoda z literami jest interesująca. W drugiej położono nacisk na pisanie. Na każdej stronie zamieszczono jedną literę, którą dziecko według wzoru ma uczyć się pisać.
Najlepiej sięgać po książeczki w takiej kolejności w jakiej je opisałam. Dzięki temu będziemy mogli kształtować kolejne umiejętności potrzebne do przejścia na kolejny etap nauki pisania. Dzięki tym interesującym, kolorowym i przyciągającym dziecięcą uwagę ćwiczeniom nasza pociecha bardzo szybko nauczy się liter.
W czasie ćwiczeń pozwalam córce na swobodę, dlatego czasami pisanie przekształca się w bazgranie, co też jest bardzo ważne w nauce pisania, ponieważ dziecko wtedy ćwiczy swoją dłoń. Ważne, aby nauka kojarzyła mu się z zabawą, możliwością swobodnego realizowania swoich potrzeb oraz możliwością eksperymentowania. U nas takim eksperymentowaniem jest zarysowywanie kształtów, liter, co szczególnie podoba się w przypadku pierwszych książeczek (z możliwością ścierania), ponieważ przedmiot na obrazku na chwilę znika z oczu dziecka. Pamiętajcie, że książeczki mają być do nauki przez zabawę, a nie do podziwiania, jak estetycznie je wypełniono. To też jest ważne, ale najważniejsze są dziecięce emocje.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza