Etykiety

sobota, 23 lipca 2016

dlaczego naklejki?


Dopasowywanie elementów do siebie jest bardzo ważnym ćwiczeniem dla dzieci. Rozwija koncentracje, planowanie własnych działań, pobudza wyobraźnię przestrzenną i kształtuje umiejętność projektowania. Dzieci bawiące się w ten sposób między drugim a czwartym rokiem życia mają lepsze wyniki w szkole, a wszystko przez stymulację mózgu, wymagającą rozpoznawania kształtów, logicznego myślenia, rozwijania motoryki małej oraz percepcji ruchów. W ten sposób dziecko rozwija wyobraźnię przestrzenną mającą duży wpływ na przyszłe umiejętności matematyczne i techniczne. Przygotowuje również do nauki czytania i pisania dzięki ćwiczeniu zaangażowania i cierpliwości, umiejętności bardzo przydatnych w szkole. Do tego budujemy wiarę dziecka w umiejętność rozwijania skomplikowanych problemów (oczywiście zabawa musi być dopasowana do umiejętności i wieku dziecka), które sam może kontrolować.

Zabaw z dopasowywaniem elementów jest obecnie bardzo dużo i już kilkunastomiesięczne dziecko może ćwiczyć tę umiejętność za pomocą klocków, kształtów, piłeczek. Zaczynamy od kilku elementów, np. sześciu piłeczek w trzech kolorach lub solidnych puzzli z niewielką liczbą elementów. Z czasem nasza pociecha będzie mogła bawić się coraz bardziej skomplikowanymi konstrukcjami.

Bardzo dobrym pomysłem jest również wprowadzenie do zabawy książeczek z naklejkami, z których może korzystać już trzylatek. Dziecko ćwiczy wówczas wszystkie powyższe umiejętności a do tego rozwija swoją precyzję, chwyt pęsetowy. Takie ćwiczenia bardzo dobrze urozmaicą zabawę.

My uwielbiamy zabawy z naklejkami. Przychodzą nam zawsze z pomocą, kiedy już córka jest znudzona układaniem kolejnych puzzli. Do tego naklejki pozwalają nam wprowadzić elementy zabawy, których nie można z puzzlami. Często zachęcam córkę do pracy przy stoliku przez rozłożenie szablonu i lekkie przyklejenie naklejki do ubranka tak, aby łatwo mogła odkleić, podbiec do stolika i przykleić we właściwym miejscu. Ten sposób zachęcania do skupienia sprawdza nam się zawsze. Później możemy już pracować nad materiałem wymagającym większej koncentracji.

http://www.awm.waw.pl/
Bardzo interesującą propozycję takich książeczek posiada Wydawnictwo AWM. W ostatnim czasie korzystałyśmy z czterech. Każda skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym.


Pierwsza to wielka przygoda z pojazdami i zawodami, w których ludzie niosą pomoc. Poza dopasowaniem przedmiotów i poznaniem ich nazw dziecko znajdzie w niej sporo zabaw z literkami, słowami. Do tego nie zabraknie również labiryntu pozwalającego na ćwiczenie spostrzegawczości, liczenia przedmiotów, szeregowania, dopasowania, prostych działań arytmetycznych i prostych puzzli do wyklejenie. Całość jest bardzo atrakcyjna dla najmłodszych. Przez różnorodność ćwiczeń zachęca do podejmowania wysiłku.

Kolejna książeczka wprowadza nas w świat liter. „Pierwsze literki” łączą w sobie zadania polegające na dopasowaniu określonych przedmiotów z cieniami (wklejenie naklejek w te miejsca) oraz naukę pisania liter. My naukę zawsze zaczynamy od przyjemnej zabawy z naklejkami. Kiedy córka dzięki nim jest już skoncentrowana sięgamy po długopis i ćwiczymy umiejętność pisania. Dzięki takiemu urozmaiceniu i umieszczeniu na jednej stronie dwóch literek dziecko nie męczy się. Zabawę zaczynałyśmy od wypełnienia jednej strony. Dzięki przeplataniu ćwiczeń naklejaniem i pisaniem bardzo szybko przeszłyśmy do wypełniania kartki. W ten bardzo przyjemny sposób dziecko łatwo przyswoi sobie lub utrwali poznane literki.

„Poznajemy literki. Na wsi” to książeczka pozwalające przejść na kolejny poziom ćwiczenia pisania, ale znajdziemy w niej również ćwiczenie z naklejkami. Zadanie dziecka polega na dopasowaniu określonego przedmiotu do litery.


Bardzo interesującym sposobem rozwijania dziecięcych umiejętności jest „Małe sudoku”. W książeczce znajdziemy zadania pozwalające na rozwinięcie logicznego myślenia, spostrzegawczości, umiejętności porównywania, analizowania rozbudowanych problemów na prostych wzorach. Dzięki temu dziecko w bardzo łatwy sposób pozna zasady rozwiązywania sudoku oraz będzie lepszym obserwatorem otoczenia.

Wydawnictwo AWM oferuje bardzo dużo książeczek z naklejkami. Wszystkie są bardzo przyjazne dla dzieci, przemyślane, pomagają zachęcić przedszkolaków do rozwiązywania zadań. Ćwiczenia warto rozpocząć od mniej skomplikowanych (czyli takich, które mają niewiele naklejek) i z czasem stopniować trudność, aby nauka kojarzyła się naszym pociechom z przyjemną zabawą.

Ważne jest tu również wspólne rozwiązywanie problemów, towarzyszenie dziecku. Z wykorzystaniem ćwiczeń z naklejkami uczyłyśmy się naprzemienności, czyli raz naklejała coś córka, a raz ja. Taka wspólna zabawa pozwala na rozwijanie bliskich więzi, pozytywnych emocji oraz rozwijać relacje na całe życie. Wspólna zabawa sprawia, że dzieci są spokojniejsze, a rodzic, którego mogą naśladować staje się autorytetem. Polecam jako pomoce do nauki i terapii.

http://www.awm.waw.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz