Etykiety

piątek, 15 stycznia 2016

Andrea Schütze "Dlaczego szczękamy zębami? Historyjki dla ciekawskich dzieci" il. Nina Hammerle





Andrea Schütze, Dlaczego szczękamy zębami? Historyjki dla ciekawskich dzieci, il. Nina Hammerle, tł. Dominika Julia Umińska, Warszawa „Prószyński i S-ka” 2015
„A co to?” i „A dlaczego?” to najczęstsze początki pytań zadawanych przez dzieci ciekawe świata. Cierpliwy rodzic zna lub potrafi znaleźć odpowiedź na każde pytanie, a do tego umiejętnie przybliża wiedzę pociesze. Nie zawsze jest to łatwe, ponieważ czasami coś, co nam wydaje się proste, oczywiste, logiczne w dziecięcym świecie już takie nie jest i wymaga zadania kolejnych pytań. Szukanie, główkowanie i wymyślanie prostych odpowiedzi przemawiających do małych odkrywców jest nie lada wyzwaniem.
Rodzicom i opiekunom ciekawskich dzieci  z pomocą przychodzi Andrea Schütze. W swojej książce „Dlaczego szczękamy zębami? Historyjki dla ciekawskich dzieci wyjaśnia nie tylko problem szczękania zębami. Pojawią się tam przygody małych i dużych, prawdziwych i wymyślonych postaci przybliżających skomplikowany świat. Liczni bohaterowie zabierają małych czytelników na wędrówkę pozwalającą wyjaśnić prawa biologii, fizyki, chemii, psychologii.
W książce znajdziemy opowieści, które doskonale mogą zastąpić bajki i przekażą nam wiedzę na temat strachu, nasion dostających się do organizmy innymi otworami niż buzia, paprochów, bąków, gorzkiego smaku woskowiny w uszach, kóz w nosie, złości i sposobach radzenia sobie z nią, głosie kostnym, dlaczego zasypiamy, skąd, po co i ile śliny wytwarzany, dlaczego katar zabija smaki, co potrafią robić niewidomi, jaki kolor może mieć siusiu, po co nam łzy, jak wpływają na nas emocje, dlaczego dom wydaje dziwne odgłosy, dlaczego szczękamy zębami, jak sól wpływa na nasz organizm, czy możemy pić wisząc głową w dół. Wszystkie te pytania dotyczą najbliższego otoczenia dzieci i pozwalają im oswoić swoje otoczenie, zrozumieć prawa, według których działają.
Mnie jako rodzicowi najbardziej podobały się opowieści pokazujące emocje i sposób radzenia sobie z nimi. Odpowiednie podejście do spraw, nad którymi często również dorośli nie potrafią panować pozwala budować w dziecku wiarę w jego możliwości oraz rozwijać jego samodzielne radzenie sobie z nimi. Lęk, strach i złość należą do gamy uczuć wywołujących silne, negatywne odczucia, przekładające się na fizyczne odczucia. Autorka, razem z bohaterami, przekonuje nas, że z każdej sytuacji jest wyjście: za małe ubrania można wymienić na większe, pokój okupowany przez młodsze rodzeństwo zamknąć na klucz, w chwilach zagrożenia zrozumieć zachowanie swojego ciała, a kiedy dopadnie nas trema trzeba sobie wyobrazić, że wszystko nam się uda.
Plusem opowieści jest to, że bohaterowie każdej z nich są dziećmi z ich dziecięcymi problemami, zagadkami, pytaniami i troszeczkę innym spostrzeganiem świata, dzięki czemu małym czytelnikom łatwo będzie utożsamić się z przygodami i odkryciami ich książkowych rówieśników. Andrea Schütze traktuje odbiorców swoich opowieści bardzo poważnie i nie zbywa ich bajkami, wymysłami. Miejscami akcja opowiadań ociera się o fantazję, ale tylko po to by uruchomić dziecięcą wyobraźnię, pobudzić do myślenia oraz otwarcia się na świat.
W książce znajdziemy dziewiętnaście niedługich opowieści. Całość oprawiono w twardą, matową okładkę, strony są grube, śliskie i bardzo dobrze zszyte, dzięki czemu długo posłużą dzieciom. Znajdziemy w niej interesujące ilustracje przyciągające wzrok małego czytelnika i dużą czcionkę, która zachęci do samodzielnego czytania.
Książkę polecam przedszkolakom oraz uczniom pierwszych klas szkoły podstawowej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz