Etykiety

czwartek, 7 stycznia 2016

"Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" - opinia na blogu "Subiektywnie o ksiązkach"

http://www.subiektywnieoksiazkach.pl/2016/01/hiszpania-w-filmach-pedra-almodovara.html#more

"Filmy Pedra Almodóvara są doskonałą kroniką przemian kulturowych zachodzących w Hiszpanii, ale nie brakuje w nich też licznych odniesień do przeszłości".


Wszyscy znamy filmy, których obejrzenie jeden, jedyny raz w naszym życiu jest wystarczające, bowiem zapewniają chwilową potrzebę oderwania się od szarej rzeczywistości. Istnieją jednak w światowej kinematografii również takie obrazy, do których wielokrotnie się wraca, odnajdując w nich nowe płaszczyzny i warstwy. Niewątpliwie do takiego zbioru zalicza się niemal cały dorobek Pedra Almodóvara. A dorobek ten, jak pokazuje omawiana praca naukowa Anny Sikorskiej, można rozpatrywać i analizować pod różnym kątem robiąc to w bardzo przystępny sposób.

Anna Sikorska to badaczka kultury hiszpańskiej, filmów, etyki i rynku wydawniczego. Autorka jest absolwentką filologii polskiej oraz filozofii, pisze felietony, a także prowadzi poczytnego bloga "Górowianka".

"Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" to monografia naukowa ukazująca analizę twórczości hiszpańskiego reżysera przez pryzmat historyczno-społeczny. Autorka w siedmiu, obszernych rozdziałach wnikliwie kreśli charakterystykę przemian, jakie zachodziły w Hiszpanii na podstawie filmów, którymi zasłynął Pedro Almodóvar.

Zaliczam się do grona osób, które obejrzało większość filmów hiszpańskiego reżysera będącego bohaterem opracowania Anny Sikorskiej, dlatego też mogę z góry wszystkich uprzedzić – jeśli ktoś nie zna twórczości Pedra Almodóvara, nie ma w zasadzie po co sięgać po tę publikację. Aby bowiem w pełni docenić jej wielowymiarowość i głęboką wnikliwość, trzeba po prostu omówione w książce filmy obejrzeć. Badaczka bowiem nie analizuje obrazów reżysera pobieżnie, wręcz przeciwnie – skupia się w dużej mierze na detalach, które po jednokrotnym poznaniu określonego filmu mogą nie zostać zauważone przez widza. Autorka nawiązuje bowiem do koloru ubrań, ich rodzaju czy też określonej architektury, a to przecież szczegóły często niezauważalne, gdyż uwaga odbiorcy skupiona jest na akcji i przesłaniu filmu. Z tego też względu, po lekturze określonych rozdziałów, zaznaczałam sobie ważne dla mnie fragmenty i wracałam do filmów oraz konkretnych scen, o których pisze Anna Sikorska. Takie połączenie w moim mniemaniu daje najlepszy efekt docenienia analizy badaczki i zrozumienia pewnych kontekstów.

Filmy Pedra Almodóvara to obrazy wobec których nie można przejść obojętnie. Od wielu bowiem już lat wywołują wiele emocji i ambiwalentne uczucia, dotykając takich płaszczyzn, jak seksualność, religijność czy polityka, często w kontrowersyjnej otoczce, ale zawsze poprzez pryzmat hiszpańskiego społeczeństwa. Nie dziwi więc fakt, że filmy te to idealny materiał badawczy. Anna Sikorska w swoim opracowaniu stara się wydobyć na światło dzienne zarysowane przemiany społeczne w tym kraju na przełomie wieków. Rozpoczynając od najwcześniejszego filmu Pedra Almodóvara, czyli "Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy", analizując jego kolejne dzieła aż po mrożący krew w żyłach film "Skóra, w której żyję", pokazuje historyczne zmiany jakim podlegało hiszpańskie społeczeństwo - od uciśnionego, zabarwionego dyktaturą Franco do tego nowoczesnego, postępowego. Autorka podaje wiele przykładów, porównuje, wysnuwa wnioski, czyli dokonuje pełnej analizy zawierającej trafne konkluzje oraz ciekawe spostrzeżenia. Najciekawszym rozdziałem, który czytałam z zapartym tchem był rozdział zatytułowany "Kobiecie ciało w filmach Pedra Almodóvara". Widać, że autorka "czuje" sens tego, co bada i wychodzi jej to rewelacyjnie.

Anna Sikorska napisała opracowania naukowe, które dzięki dość zrozumiałemu językowi, pozbawionemu typowego, naukowego słownictwa, nie nastręczy problemu przeciętnemu zjadaczowi chleba w jego zgłębianiu. Nie odnajdziecie w tej publikacji bowiem naukowych słów czy nudnych, obszernych wykładów. Książka trafnie zawiera trochę historii Hiszpanii, bez której badaczka nie mogłaby analizować filmów wziętych na warsztat. Muszę również wspomnieć o okładce, która w mojej opinii nie mogłaby być lepsza. Pedro Almodóvar oraz bohaterka filmu "Skóra, w której żyję" to idealne połączenie zachęcające do sięgnięcia po tę książkę. 

"Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" to publikacja, która już przez sam pryzmat tematu, jaki porusza, wzbudza wielką uwagę i ciekawość. Dogłębna analiza zmian jakie zachodziły w hiszpańskim społeczeństwie w połączeniu z twórczością tego znanego reżysera, czynią z tego opracowania książkę nietuzinkową. Pozostaje mi więc nadrobić kilka filmów reżysera, by jeszcze wnikliwiej zauważyć to, co Anna Sikorska podaje widzom na tacy, w szczególności w temacie krwawej i jednocześnie erotycznej corridy. Polecam wszystkim miłośnikom filmów Pedra Almodóvara.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz