ZAPRASZAMY NA OTWARCIE WYSTAWY
ŻYCIE. INSTRUKCJA
WYSTAWA INSPIROWANA TWÓRCZOŚCIĄ GEORGES’A
PERECA
w piątek 3 lutego o godz. 19
Otwarcie poprzedzi spotkanie prasowe z kuratorką
i artystami o godz. 12 w Zachęcie
„NIGDY NIE NAPISAŁEM DWÓCH JEDNAKOWYCH KSIĄŻEK,
NIGDY NIE MIAŁEM OCHOTY POWTÓRZYĆ W KTÓREJŚ Z KSIĄŻEK FORMUŁY,
SYSTEMU CZY STYLU WYPRACOWANEGO W POPRZEDNIEJ”.
Georges Perec, Uwagi o tym, czego szukam, 1978
Bezpośrednią inspiracją dla powstania wystawy była jedna
z najsłynniejszych powieści Pereca Życie instrukcja obsługi — wielowątkowa opowieść o mieszkańcach paryskiej kamienicy.
Skomponowana w oparciu o zasady kombinatoryki i reguł
szachowych, realizowała postulaty eksperymentalnej grupy literackiej OuLiPo,
której Perec był członkiem od 1967 roku. Jak pisała Anna Wasilewska
o dziele Francuza: „podlegające ścisłym formalnym rygorom, arbitralnie
dobranym, jest książką eksperymentalną, awangardową, którą czyta się jak
powieść realistyczną, nie podejrzewając istnienia pod powierzchnią tekstu
skomplikowanej maszynerii, wprawiającej w ruch narrację”. Podobnie wystawa
może być oglądana bez znajomości zasady, według której została zbudowana — jako
zestaw interesujących, nieco obsesyjnych prac. Lecz jednocześnie ma dać widzowi
przyjemność z odkrywania reguł, którymi w swojej twórczości — tak jak
Perec — kierują się artyści.
Georges Perec swoje utwory dzielił na należące do czterech pól, czterech
sposobów zadawania sobie pytań. Jest pole socjologiczne, czyli badanie
codzienności, jest autobiografia, są rzeczy ludyczne (czyli efekt realizowania
narzuconych sobie formalnych przymusów), jest także pole fabularne, wynikające
z chęci „pisania książek, które czyta się jednym tchem".
Wychodząc od tego podziału, wystawa Życie. Instrukcja —
łącząca różne dyscypliny twórcze — gromadzi prace i autorów, dla których
istotne jest myślenie przez klasyfikację, upodobanie do rygorów formalnych czy
też tworzenie złożonych narracji. Ekspozycja dzieli się na cztery części:
ludyczną, socjologiczną, fabularną i autobiograficzną. Integralną jej
część stanowi czytelnia, która przenika do wszystkich „rozdziałów” wystawy.
Wśród prezentowanych publikacji znalazły się zarówno książki fotograficzne, jak
i będące efektem projektów artystycznych, bądź same będące projektami
artystycznymi.
Podczas wernisażu odbędzie się performas zatytułowany „Wymianka” — miniaturowe zdarzenie teatralne przygotowane
przez reżyserkę Weronikę Szczawińską i kompozytora Krzysztofa Kaliskiego. Inspiracją do
stworzenia tej pracy stały się dwa istotne wątki zaczerpnięte z twórczości
Georges’a Pereca: stosowanie reguł — formalnych przymusów, które determinują
ostateczny efekt twórczych działań oraz zwrot ku codzienności i próba
rozpoznania jej. Twórcy działają na podstawie stworzonej przez siebie
instrukcję obsługi, której kluczową regułą jest wymiana codziennych doświadczeń
i próba rozwinięcia ich o dodatkowe, podyktowane arbitralnie przymusy. To
eksperyment na niewielką, bo prywatną skalę, który wyznaczają Perecowskie
pytania: czym jest nasza codzienność? Czym jest „autorstwo”? Czy to, co
osobiste jest jednocześnie czymś wspólnym?
Dokumentacja performansu będzie następnie prezentowana
na wystawie.
Wystawie towarzyszy książka Życie. Instrukcja zawierająca wybór tekstów literackich (w tym fragmenty prozy
Georges’a Pereca) oraz teksty z zakresu literaturoznawstwa, socjologii
i sztuki. Projekt i ilustracje: Anna i Magdalena Piwowar
kuratorka: Jadwiga Sawicka
współpraca
ze strony Zachęty: Katarzyna
Kołodziej, Michał Kubiak
projekt
ekspozycji: Lila
Kalinowska
identyfikacja
wizualna wystawy, opracowanie graficzne tekstów: Kaja Gliwa, Mikołaj Moskal
artyści: Eleanor Antin, Apsolutno, Martin Arnold, Krzysztof Bartnicki &
Wojciech Kucharczyk, Michał Chudzicki, CT Jasper & Joanna Malinowska, Omer
Fast, Hans-Peter Feldmann, Bartosz Fic, Kaja Gliwa & Mikołaj Moskal, Johan
Grimonprez, Nicolas Grospierre, Grzegorz Jankowicz, Lukáš Jasanský & Martin
Polák, Alicja Karska & Aleksandra Went, Lila Kalinowska, PIO Kaliński,
Agnieszka Kurant, Jamie Livingston, Justyna Łuczaj-Salej, Piotr Macha, Martyna
Miller, Aleksandra Mir, Karolina Niwelińska, Krzysztof Pisarek, Jan Rusiński i
ilustratorzy (Arobal, Jacek Ambrożewski, Patricija Bliuj-Stodulska, Ola
Cieślak, Paulina Derecka, Małgorzata Dmitruk, Paulina Dudek, Magdalena Dukaczewska,
Stanisław Gajewski, Joanna Gębal, Agnieszka Głód, Monika Hanulak, Maria
Huculak, Marta Ignerska, Rafał Kucharczuk, Wacław Marat, Milena Podloch, Greta
Samuel, Aniela Sadlej, Maciej Sieńczyk, Marianna Sztyma, Stanisław Wójcik,
Barbara Żuchowska), John Stezaker, Weronika Szczawińska & Krzysztof
Kaliski, Mariusz Tarkawian, Andrzej Tobis, Marianne Wex oraz studenci Wydziału
Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego
autorzy
książek: Sophie Calle,
Jonathan Safran Foer, Cristina de Middel, Joan Fontcuberta, Michael Landy,
Chris Ware
partner wystawy: Uniwersytet
Rzeszowski
sponsor wernisażu: Freixnet
patroni medialni: Stolica, artinfo.pl
wystawa 4.02 – 23.04.2017
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz