„Rok w
górach” Małgorzaty Piątkowskiej to kolejna publikacja należąca do świetnej
serii „Rok w”. Tym razem mamy okazję poznać bogactwo fauny górskiej oraz
dowiedzieć się jak wyglądają poszczególne pory roku. Na wycieczkę zabiera nas
Hania będąca pasjonatką gór oraz pasterz, którego rodzina mieszka tu od
pokoleń. To dzięki nim dokładniej przyjrzymy się przyrodzie, poznamy zwyczaje
zwierząt, podejrzymy ciekawą roślinność. Na pierwszej stronie autorka pokazuje
nam wszystkich bohaterów. Możemy zobaczyć jak wyglądają, co lubią oraz gdzie
ich szukać. Po zdobyciu takiej wiedzy możemy ruszyć na spacer po kolejnych
stronach i wyszukiwać naszych bohaterów. Zima to czas spacerów z wykorzystaniem
nart. Wydawałoby się, że w tej porze roku niewiele możemy zobaczyć. Szybko
przekonamy się jak wiele zwierząt nie zapada w sen i musi zdobyć pożywienie.
Widzimy zarówno ptaki zbierające owoce jarzębiny, jak i zająca skubiącego te czerwone
smakołyki. Wiosną stajemy się świadkami ożywania całej przyrody. Owce ruszają
na hale, a w gniazdach słychać młode ptaki nawołujące rodziców. Podglądamy
młode wilki, borsuki, rysie i wiele innych zwierząt. Latem stajemy się
świadkami harców, ćwiczenia umiejętności, a jesienią poszukiwania najlepszych
miejsc, zbierania zapasów, obrastania w tłuszczyk i wełnę. Na końcu książki
tradycyjnie zadanie ćwiczące spostrzegawczość. Czternaście rozkładówek
zawartych w publikacji „Rok w górach” to świetny materiał do pracy z dziećmi i
młodzieżą. Książkę posiadającą grube, solidne strony można przeglądać i czytać
z kilkulatkami sprawdzając ich spostrzegawczość, ucząc zachodzących w
przyrodzie zmian.
Odkrywanie zmian zachodzących w świecie jest dla dzieci nie lada wyzwaniem.
Wymaga sporego zaangażowania w obserwowanie otoczenia oraz dostrzegania
przyczynowości, dlatego w codziennej edukacji warto wykorzystać odpowiednie
lektury pozwalające lepiej zrozumieć przyrodę. Doskonałym materiałem jest seria
książek wydanych przez Wydawnictwo Nasza Księgarnia „Rok w”. W każdym tomie na
pierwszych stronach znajdziemy mini opowieści będące zarysem osobowości
bohaterów, których znajdziemy na każdej ilustracji zabierających dzieci w świat
poszczególnych miesięcy. Mały czytelnik poznaje całą plejadę różnorodnych
postaci. Każdy jest tu inny, a przez to interesujący. Oswojenie się z nimi,
zapamiętanie pozwoli dziecku na ćwiczenie umiejętności mowy, snucia o nich
opowieści, dostrzegania jak zmienia się życie w poszczególnych miesiącach.
Dziecko może ich spotkać na kolejnych stronach książki: dwunastu stronach z
miesiącami oraz jednej pozwalającej ocenić sprawność intelektualną dziecka.
Mały czytelnik będzie mógł odkryć przebiegające zmiany, nazwy miesięcy oraz
nauczyć się odczytywania godzin i temperatury, poznać liczne zwierzęta oraz
maszyny, a także postacie z baśni i legend, dlatego zdecydowanie polecam do
pracy całą serię.
„Rok w krainie czarów” zabiera czytelników do świata motywów literackich i uczy
zabawy nimi, „Rok w lesie” pozwala na zapoznanie się z najpopularniejszymi w
Polsce dzikimi zwierzętami, „Rok na wsi” pokazuje jak w każdym miesiącu zmienia
się życie zwierząt gospodarczych oraz ich właścicieli, „Rok w mieście” pomaga
zrozumieć jak przyroda wpływa na zachowanie ludzi oraz jakie zachodzą w niej
zmiany, a także poznać wiele zawodów, „Rok na targu” uświadamia czym jest
sezonowość produktów oraz pozwala poznać różne grupy społeczne, z kolei „Rok w
przedszkolu” oswaja dziecko z tym, co dzieje się w poszczególnych miesiącach w
placówce edukacyjnej i jako jedyny zaczyna się od września. „Rok na placu
budowy” pomaga w poznaniu różnorodnych pojazdów, maszyn i uzmysłowić, w jaki
sposób przebiegają prace na placach budowy.
Każda z książek z serii „Rok w” prezentuje mini opowieści rysunkowe o
wszystkich bohaterach. Znajdziemy w nich nie tylko wiele cennych informacji,
ale i sporą dawkę humoru, który wyłania się dopiero po prześledzeniu paru stron
z przygodami, dzięki czemu dziecko będzie uczyło się śledzenia losów
poszczególnych postaci, wyłaniania z nich dziwnych lub nieprawdopodobnych
zdarzeń, zaskakujących zwrotów akcji. Wielkim plusem publikacji jest bogactwo
ilustracji, dynamiczność wynikająca z żywiołowości bohaterów oraz zmieniającego
się otoczenia. Brak tekstu na poszczególnych stronach daje wielkie pole do
popisu dla młodych opowiadaczy i oswaja dzieci z książkami. Młodzi czytelnicy
wchodzą w świat ilustracji, wyszukują swoich ulubionych bohaterów, snują nich
opowieści.
Nim jednak dziecko zdobędzie umiejętność nazywania i opowiadania zabawa z
książką zachęca do przeglądania i pokazywania palcem konkretnych rzeczy, co
pozwala na kształtowanie umiejętności komunikowania się. Duże litery w nazwach
miesięcy stają się pretekstem do wchodzenia w świat pisma, nauki nazw miesięcy,
czytania globalnego oraz budowania skojarzeń, dzięki którym młody czytelnik
będzie posiadał sporą wiedzę o zmianach zachodzących nie tylko w przyrodzie,
ale i w życiu ludzi, a także odkryje w jaki sposób natura determinuje ludzkie i
zwierzęce zachowania.
Wszystkie tomy łączą piękne ilustracje, na których roi się od bohaterów, twarde
solidne matowe strony oraz informacje zawarte na początku książki sprawiają, że
dzieci chętnie sięgają po te książko. Każdy miesiąc niesie niespodziankę, każdy
ma swoje uroki i zmusza do snucia opowieści.
Seria książek o roku to także świetny materiał do terapii. Pozwala ćwiczyć
spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca bardzo dużo informacji o
zwierzętach, motywach literackich, ludziach, kulturze, przyrodzie, maszynach. Z
tymi książkami można bawić się na różne sposoby: pokazywać na każdej stronie
określone postacie, prosić dziecko by to robiło, śledzić losy konkretnych
bohaterach przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i zobaczyć, w jaki
sposób spędza czas). Ostatnie strony publikacji zawierają interesujące,
tematyczne ćwiczenia, dzięki czemu dzieci po raz kolejny mogą wodzić palcem po
stronach, pokazywać określone przedmioty, rozwiązywać zagadki, a przez to
ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację, słownictwo, motorykę małą.
Te książki są doskonałym źródłem wiedzy o zachodzących wokół nas zmianach, ale
nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do zilustrowania ich „czterema
drzewami”. Ilustratorzy pozwalają, aby dzieci weszły w świat fascynującej
przyrody i chciały ją odkrywać. Dzięki tym publikacjom będziemy też wiedzieli,
z jakimi rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli nadrobić braki, ćwiczyć
koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia (naśladowanie odgłosów
zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich), a także zobaczyć czy nasza
pociecha dobrze rozpoznaje popularne motywy literackie.
Ze względu na to, że są to książki bardzo solidne sprawdzą się już w przypadku
rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero siadają. Ważne, aby nie pozwalać
dziecku na obgryzanie stron, zawsze towarzyszyć w zabawie. Cała seria zawiera
książki, z których dziecko nie tylko nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie
pole rodzicom do rozwijania umiejętności dzieci, ale jest też doskonałym
materiałem do wykorzystanie w pracy logopedy czy nauczyciela języka polskiego
na wszystkich etapach edukacji. Miałam okazję przetestować wykorzystanie tych
publikacji na warsztatach pisarskich. Sprawdziły się także w przypadku
studentów. Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe, papierowe czy
plastelinowe figurki zwierząt, ludzików, domków, w czasie tworzenia których dziecko
będzie mogło ćwiczyć swoje umiejętności manualne, a wykorzystując je do zabaw z
książką rozwinie swoją umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Całość przemyślana, estetyczna, pozwalająca wytłumaczyć dziecku zmiany pór roku
i rozwinąć wiele cennych w życiu umiejętności oraz zadbać o poszerzanie wiedzy,
pielęgnować ciekawość świata. Seria "Rok w" to nasza najlepsza
inwestycja.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz