Elżbieta i Witold Szwajkowscy, Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach, il.
Karolina Dziewa, Warszawa „Wilga” 2016
Język to jeden z najważniejszych sposobów
komunikowania się. Najczęściej wyrażany jest przez mowę, dlatego jest ona
niezwykle ważna w życiu człowieka. Od umiejętności wypowiedzenia słów zależy
to, czy będziemy rozumiani przez innych. Złe wymawianie słów utrudnia, a
czasami uniemożliwia komunikację i nawet najrozleglejsza wiedza oraz bogaty
zasób słownictwa nie mogą zastąpić umiejętności werbalnych, dlatego już od
pierwszych dni trzeba dbać o prawidłowy rozwój organów mowy. Zła wymowa może
prowadzić do nieporozumień, ponieważ jeden dźwięk może całkowicie zmienić
znaczenie słowa. Wczesna wizyta u logopedy pomoże w wyeliminowaniu wielu wad. Gabinet
można odwiedzić w każdym wieku. Specjalista pomoże określić prawidłowości lub
nieprawidłowości już u niemowlaków oraz pomóc osobom w starszym wieku
przywrócić umiejętności językowe. Najczęstszymi odwiedzającymi gabinety są
dzieci w wieku szkolnym jednak warto udać się do specjalisty, kiedy dziecko jeszcze
niewyraźnie mówi w wieku dwóch lat. Wczesna interwencja pozwoli na lepsze
rozwijanie niezwykle ważnych umiejętności językowych, ponieważ to one
przekładają się na nasz dalszy sukces lub jego brak. Dzieci lepiej posługujące
się językiem, mówiące wyraźniej, potrafiące bezbłędnie wymawiać słowa łatwiej
formułują myśli oraz mają lepsze wyniki w nauce. Ponad to nasze umiejętności językowe
w ojczystym języku wpływają na możliwości uczenia się innych języków. Jeśli my
lub dziecko nie potrafimy wymówić określonych fonemów w swoim podstawowym
języku (rodzimym) to nie będziemy potrafili tego zrobić i w innych językach.
Ten brak elastyczności wpływa także na nasze zdolności do nauki wymowy fonemów
nam nieznanych.
O ile dorosły zdaje sobie sprawę z konieczności
powtarzania ćwiczeń dziecko bardzo szybko się nudzi. Warto wówczas urozmaicać
materiały. Na polskim rynku wydawniczym pojawiło się wiele publikacji
pomagających rodzicom oraz specjalistom na przyjemną pracę. Jedną z
interesujących książek jest „Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych
zestawieniach” Elżbiety i Witolda Szwajkowskich. Lektura pozwala rodzicom na
samodzielną pracę z dzieckiem. Dzięki umiejętnie dobranym ćwiczeniom,
interesującym zadaniom przedszkolak może nie tylko nauczyć się wymawiać, ale
poszerzy swoje słownictwo.
Utwory zamieszczone w publikacji wzorowane są na zabawach
głoskami oraz wyrazami. Autorzy wykorzystali w nich dziecięce zaczarowywanie
rzeczywistości i w niedługie wierszyki wpletli zabiegi opisywane przez
antropologów. Powtarzanie cząstek, przekształcanie je, sprawia, że język
nabiera dla dziecka nowego wymiaru.
Zaletą zbioru jest dobór wierszy pod kątem
trudności wypowiadania poszczególnych połączeń głosek: syczące, szumiące oraz
sonorne w różnych zestawieniach.
Książkę podzielono na trzy wyraźne części. W
pierwszej znajdziemy ćwiczenia dla spółgłosek w zbitkach. W utworach nie ma
głosek szumiących ani głoski „r”. Druga część zawiera wyrazy z: „sz”, „ż”, „cz”,
dż” z pominięciem „r”. Trzecia pomaga w nauce wymowy „r”. Pod każdym
wierszykiem znajdziemy przykłady dodatkowych ćwiczeń dla dzieci oraz wskazówki
dla rodziców lub terapeutów. Pytanie, na które powinien na początku
odpowiedzieć specjalista lub rodzic w czasem może być pytaniem kierowanym do
dziecka. To pozwoli śledzić wzbogacanie słownictwa.
Książkę wzbogacono estetycznymi ilustracjami Karoliny
Dziewy, oprawiono w solidną oprawę oraz bardzo dobrze zszyto strony, dzięki
czemu długo będzie można korzystać z lektury. Całość prezentuje się ładnie i
przyciąga dziecięcy wzrok.
Książkę polecam przedszkolakom. Proponowane ćwiczenia
pomogą dostrzec z jakimi głoskami dziecko ma problem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz