Etykiety

piątek, 30 grudnia 2016

Elżbieta i Witold Szwajkowscy "Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach" il. Karolina Dziewa



Elżbieta i Witold Szwajkowscy, Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach, il. Karolina Dziewa, Warszawa „Wilga” 2016
Język to jeden z najważniejszych sposobów komunikowania się. Najczęściej wyrażany jest przez mowę, dlatego jest ona niezwykle ważna w życiu człowieka. Od umiejętności wypowiedzenia słów zależy to, czy będziemy rozumiani przez innych. Złe wymawianie słów utrudnia, a czasami uniemożliwia komunikację i nawet najrozleglejsza wiedza oraz bogaty zasób słownictwa nie mogą zastąpić umiejętności werbalnych, dlatego już od pierwszych dni trzeba dbać o prawidłowy rozwój organów mowy. Zła wymowa może prowadzić do nieporozumień, ponieważ jeden dźwięk może całkowicie zmienić znaczenie słowa. Wczesna wizyta u logopedy pomoże w wyeliminowaniu wielu wad. Gabinet można odwiedzić w każdym wieku. Specjalista pomoże określić prawidłowości lub nieprawidłowości już u niemowlaków oraz pomóc osobom w starszym wieku przywrócić umiejętności językowe. Najczęstszymi odwiedzającymi gabinety są dzieci w wieku szkolnym jednak warto udać się do specjalisty, kiedy dziecko jeszcze niewyraźnie mówi w wieku dwóch lat. Wczesna interwencja pozwoli na lepsze rozwijanie niezwykle ważnych umiejętności językowych, ponieważ to one przekładają się na nasz dalszy sukces lub jego brak. Dzieci lepiej posługujące się językiem, mówiące wyraźniej, potrafiące bezbłędnie wymawiać słowa łatwiej formułują myśli oraz mają lepsze wyniki w nauce. Ponad to nasze umiejętności językowe w ojczystym języku wpływają na możliwości uczenia się innych języków. Jeśli my lub dziecko nie potrafimy wymówić określonych fonemów w swoim podstawowym języku (rodzimym) to nie będziemy potrafili tego zrobić i w innych językach. Ten brak elastyczności wpływa także na nasze zdolności do nauki wymowy fonemów nam nieznanych.
O ile dorosły zdaje sobie sprawę z konieczności powtarzania ćwiczeń dziecko bardzo szybko się nudzi. Warto wówczas urozmaicać materiały. Na polskim rynku wydawniczym pojawiło się wiele publikacji pomagających rodzicom oraz specjalistom na przyjemną pracę. Jedną z interesujących książek jest „Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach” Elżbiety i Witolda Szwajkowskich. Lektura pozwala rodzicom na samodzielną pracę z dzieckiem. Dzięki umiejętnie dobranym ćwiczeniom, interesującym zadaniom przedszkolak może nie tylko nauczyć się wymawiać, ale poszerzy swoje słownictwo.
Utwory zamieszczone w publikacji wzorowane są na zabawach głoskami oraz wyrazami. Autorzy wykorzystali w nich dziecięce zaczarowywanie rzeczywistości i w niedługie wierszyki wpletli zabiegi opisywane przez antropologów. Powtarzanie cząstek, przekształcanie je, sprawia, że język nabiera dla dziecka nowego wymiaru.
Zaletą zbioru jest dobór wierszy pod kątem trudności wypowiadania poszczególnych połączeń głosek: syczące, szumiące oraz sonorne w różnych zestawieniach.
Książkę podzielono na trzy wyraźne części. W pierwszej znajdziemy ćwiczenia dla spółgłosek w zbitkach. W utworach nie ma głosek szumiących ani głoski „r”. Druga część zawiera wyrazy z: „sz”, „ż”, „cz”, dż” z pominięciem „r”. Trzecia pomaga w nauce wymowy „r”. Pod każdym wierszykiem znajdziemy przykłady dodatkowych ćwiczeń dla dzieci oraz wskazówki dla rodziców lub terapeutów. Pytanie, na które powinien na początku odpowiedzieć specjalista lub rodzic w czasem może być pytaniem kierowanym do dziecka. To pozwoli śledzić wzbogacanie słownictwa.
Książkę wzbogacono estetycznymi ilustracjami Karoliny Dziewy, oprawiono w solidną oprawę oraz bardzo dobrze zszyto strony, dzięki czemu długo będzie można korzystać z lektury. Całość prezentuje się ładnie i przyciąga dziecięcy wzrok.
Książkę polecam przedszkolakom. Proponowane ćwiczenia pomogą dostrzec z jakimi głoskami dziecko ma problem.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz