Stefan M. Kwiatkowski (red.), Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka, Warszawa „PWN” 2016
Rodzic świadomy znaczenia wykształcenia dąży do
wszechstronnego poszerzania przez dziecko horyzontów. Wybór najlepszej szkoły w
okolicy, ważnych zajęć dodatkowych staje się priorytetem i główna rodzinna
inwestycją. Jednak wybór wśród wielu ofert może nie być taki oczywisty jak
sugerują powszechnie dostępne rankingi. Wybór właściwej ścieżki edukacyjnej dla
dziecka wymaga znajomości dokładnej analizy umiejętności oraz niedociągnięć w
nauce u dziecka. W tym mogą nam pomóc państwowe i prywatne placówki
pedagogiczne i psychologiczne.
W książce „Wybierz szkołę podstawową dla swojego
dziecka” pod redakcją Stefana M. Kwiatkowskiego podzielono na sześć rozdziałów.
W pierwszym zatytułowanym „Organizacja i sposób zarządzania oświata w Polsce”
znajdziemy bardzo ważne informacje dotyczące obowiązku szkolnego i obowiązku
nauki, jakie funkcje pełni szkoła, w jaki sposób zorganizowany jest system
oświaty w Polsce, w jaki sposób finansowane są placówki oświatowe, ile kosztuje
edukacja i gdzie można znaleźć wsparcie, kto i dlaczego wymyśla podstawy
programowe oraz programy nauczania, w jaki sposób szkoła jest zarządzana i
kontrolowana, jaka jest rola rodziców w edukacji, na czym polega sprawdzanie
efektów kształcenia w określonej szkole.
Rozdział drugi pt. „Charakterystyka rozwojowa
dziecka rozpoczynającego naukę w szkole, czyli co mówi o dziecku u progu I
klasy współczesna psychologia rozwojowa” porusza ważne kwestie obserwacji etapu
rozwoju dziecka. Agnieszka Olechowska przybliża czytelnikom wymogi dotyczące
cech przeciętnego rozwoju fizycznego, zdrowotnego, ruchowego, poznawczego, i
emocjonalno-społecznego dzieci na etapie nauczania przedszkolnego i
wczesnoszkolnego. Dzięki wskazówkom rodzic będzie potrafił zwrócić uwagę na
ważne aspekty kształtowania młodego człowieka. Autorka pozwala zrozumieć,
dlaczego pozornie nieistotne kwestie są ważne w ocenie całokształtu postępów
dziecka.
„Publiczna szkoła podstawowa, czyli co nam
gwarantuje państwo” Anny L. Brzywcej skupia się na informacjach dotyczących kto
może założyć i prowadzić szkołę, jakie prawa regulują działalność szkół
publicznych oraz jakie mamy rodzaje publicznych szkół podstawowych wśród,
których nie zabraknie specjalnych, sportowych, ogólnodostępnych z oddziałami
międzynarodowymi oraz artystycznych. Tu także znajdziemy informacje dotyczące
darmowych podręczników lub wyprawki szkolnej. Nie zabraknie też bogatej bazy
dotyczącej informacji, gdzie należy szukać rzetelnych danych dotyczących szkół
w naszej okolicy. Zwraca także uwagę na koła zainteresowań, regulaminy szkoły,
dostępność nauczycieli.
Rozdział czwarty będzie ważną pomocą dla rodziców
szukających informacji o niepublicznych szkołach podstawowych. Wanda Pakulniewicz
przybliża nam w jaki sposób oceniane są takie placówki, gdzie należy szukać
informacji, jaka ofertę oferują tego typu szkoły, na co zwrócić uwagę. Poza
cennymi informacjami dotyczącymi szkół kształcącymi zdolne dzieci znajdziemy tu
również ważne wskazówki na co zwrócić uwagę w przypadku dzieci mających specjalne
wymagania edukacyjne.
Piąty rozdział będzie niezwykle ważny temat
edukacji domowej. Wanda Pakulniewicz zwraca uwagę na takie sprawy jak
organizacja edukacji domowej oraz możliwości uzyskania zgody na takie
kształcenie. Zwraca uwagę zarówno na zalety, jak i wady takiego kształcenia.
Dla osób zainteresowanych tą forma edukacji zawarto informacje o wymaganych
dokumentach, opinii niezbędnej do uzyskania zezwolenia oraz wiadomości o tym
kto ponosi odpowiedzialność za organizację i efekty kształcenia domowego.
Autorka pomoże czytelnikom w znalezieniu szkoły nadzorującej ten sposób kształcenia.
Szósty rozdział będzie niezwykle ważny dla wszystkich
rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Agnieszka Olechowska
wskaże czytelnikom na jakie elementy należy zwrócić uwagę w przypadku dzieci z
trudnościami w rozwoju. Jeśli nie jesteśmy pewni konieczności posłania dziecka
do takiej placówki znajdziemy tu również informacje gdzie i w jaki sposób
uzyskać rzetelne dane dotyczące postępów edukacyjnych naszej pociechy. Autorka
informuje nas dlaczego w przypadku dzieci ze specjalnymi wymogami kształcenie w
odpowiednio dobranej placówce jest niezwykle ważny oraz jak ważne jest
udostępnienie całej dokumentacji dotyczącej rozwoju dziecka.
Publikacja jest przemyślana i mimo różnych autorów
tworzy spójną całość pozwalającą znaleźć czytelnikom interesujące ich
informacje dotyczące kształcenia dzieci.
Praca będzie pomocna zarówno dla rodziców, jak i
studentów kierunków nauczycielskich. Dzięki szerokiemu omówieniu możliwości
edukacyjnej znajdą oni wskazówki dotyczące optymalnego kształcenia dzieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz