Etykiety

piątek, 6 marca 2015

Sarah Mae, Sally Clarkson "Zdesperowana"

Sarah Mae, Sally Clarkson, Zdesperowana. Nadzieja dla mamy, która potrzebuje oddechu, tł. Katarzyna Brzezińska, Poznań „Święty Wojciech” 2015
U mnie w domu panowało świadome wychowanie: wychowanie i utrzymanie dzieci jest bardzo trudne, więc nie ma się, co spieszyć z potomstwem. Obserwowałam jak moje rówieśniczki rodziły kolejne dzieci i czekałam na właściwy moment. Pracowałam z dziećmi i w biurze, więc wiedziałam, że czasami osiem godzin w biurze jest mniej męczące niż cztery godziny z maluchami, ale za to daje o wiele więcej radości. Wydawałoby się, że powinnam być świetnie przygotowana do macierzyństwa. Na pewno lepiej niż autorka książki „Zdesperowana”. Dopiero w pierwszych miesiącach życia dziecka człowiek zdaje sobie sprawę jak bardzo trudno być rodzicem, szczególnie matką, która sama spędza czas z dzieckiem, która musi przez większość nocy i w ciągu dnia nie spać.
„Zdesperowana” to szczera opowieść o trudach macierzyństwa, o tym jak warto walczyć o siebie i odmianę życia. Uświadamia matki, że nie są robotami, że zmęczenie jest czymś naturalnym. Brak akceptacji i stawianie sobie wygórowanych wymagań oraz notoryczny brak czasu bardzo łatwo może zmienić się w depresję. Autorki dają swoim czytelniczkom wiele wskazówek, w jaki sposób przetrwać trudny czas. Przekonują nas również do wdrażania dzieci w domowe obowiązki, które pomogą im na samodzielność, a matkom dają chwile wytchnienia. Namawiają również do uczenia się od innych: „Mądra kobieta naśladuje inne mądre kobiety. Uczyłam się od innych. Zadawałam pytania, obserwowałam ich domy, a potem korzystałam z ich mądrości w moim domu. Musiałam również zdecydować, co pasuje do mojej rodziny i mojej osobowości, a co kompletnie się nie sprawdzi”. Dają też bardzo ważną radę: w macierzyństwie nie wolno zatracić siebie, nie wolno służyć na siłę i robić wszystko za domowników. Role muszą być podzielone.
Myślę, że po książkę powinna sięgnąć każda matka, która czuje, że codzienność je męczy. Ze względu na liczne odwołania do wiary jest to poradnik skierowany do kobiet wierzących, ale i inne mogą po nią sięgnąć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz