Nauka powinna iść w parze z zabawą. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że mając pozytywne skojarzenia lepiej zapamiętujemy. Wykonując coś samodzielnie zwiększamy szansę na utrwalenie zdobytych informacji. Do tego eksperymentowanie otwiera nas na podejmowanie kolejnych prób, większą otwartość na testowanie opcji i skupienie się na faktach. Do tego dojdzie umiejętność analizowania i wyciągania wniosków, czyli całkiem spory zestaw umiejętności. Z tego powodu pozwalajcie dzieciom doświadczać świata.
Jeśli poszukujecie publikacji ukierunkowujących i przemycających sporą dawkę
wiedzy to zdecydowanie polecam serię „Przygody z nauką”, w której znajdziecie
ćwiczenia pozwalające na proste i niedrogie eksperymenty z jajkiem, papierem i
cytryną. Dziś opowiem Was o dwóch ostatnich. Każda z książek uczy w jaki sposób
prowadzić obserwacje cech fizycznych przedmiotów. Dzieci odkrywają, że ważny
jest tu kształt, kolor, waga, miejsce powstawania oraz pokrewieństwo.
„Cytryna” z jednej strony wprowadza nas w świat owoców, a z drugiej kwasów. Poznajemy dokładną budowę tych owoców, sposoby pozyskiwania soku, możemy przeprowadzić obserwacje na temat zachowania się ciał w wodzie. Do tego młodzi odkrywają, dlaczego sok z cytryny zatrzymuje proces utleniania i w jaki sposób można tę jej cechę wykorzystać. Pojawią się eksperymenty z jabłkami, monetami, pisaniem, zmianą koloru cieczy, wytrącaniem białka, rozpuszczeniem węglanu wapnia. Do tego możemy zbudować makietę z wulkanem. Każda strona to kolejne bardzo dobrze rozpisane doświadczenia, dzięki czemu dzieci mogą zaplanować działania krok po kroku i porównać własne spostrzeżenia z wynikami autorów.
Książka o „Papierze” także zachęca do obserwowania cech fizycznych, poszukiwania produktów wytworzonych z tego materiału. Proste zadania pomagają w dokładnym opisie badanego przedmiotu. Młodzi odkrywcy dowiadują się, w jaki sposób ułożone są włókna w kartce, w jaki sposób można wykorzystać właściwości papieru do podglądania ukrytych wiadomości czy tworzenia solidnych mebli. Do tego pojawiają się eksperymenty pokazujące, kiedy i w jaki sposób można zamienić nóż na kartkę, dlaczego papierem można ciąć. Są tu też eksperymenty robienia czapek i kwiatów z różnych materiałów. Wielkim plusem jest to, że autorzy zachęcają czytelników do samodzielnego znalezienia odpowiedzi na pytania, a później podsuwają odpowiedzi na nie. Podobnie jak we wcześniejszej książce nie zabraknie tu eksperymentów z kolorami, objętością. Wejdziemy tu w świat pojęcia aerodynamiczności oraz konstruowania wytrzymałych konstrukcji. Pojawi się też przepis na stworzenie własnego papieru o nietypowej teksturze.
Piękne, ale proste ilustracje, mała ilość tekstu, zadania rozpisane
przejrzyście i z możliwością wykorzystania publikacji w przypadku nauczania
metodą Montessori. Bardzo dobrze zszyte kartki oprawiono w solidne matowe,
kartonowe okładki. Po eksperymentach z tymi publikacjami wiem, że na pewno
sięgniemy po kolejne. A te będą dostępne już niedługo. Wśród nich pojawią się
takie tytuły jak: „Balon”, Cukier”, „Woda”. Autorzy przekonują nas, że do
rozwinięcia naukowych nawyków wcale nie trzeba dużego budżetu tylko pokierowanie
dzieckiem. Dużym plusem tych publikacji jest to, że opisane eksperymenty są
proste i dzięki temu w większości przypadków dziecko będzie mogło wykonać je
samodzielnie. I tu wypadałoby też przypomnieć, kim są autorzy. Cécile Jugla
jest autorką książek dla dzieci. W swoich publikacjach kładzie nacisk na
doświadczenie. Na polskim rynku ukazały się takie jej książki jak „Już wiem jak
to działa”. Jack Guichard znany z publikacji „Wszystko o pszczołach” jest byłym
dyrektorem centrum nauki Palais de la Découverte. W swoich książkach stara się
w przystępny sposób przedstawić ważne zagadnienia naukowe, nauczyć prowadzenia
obserwacji. Książki wzbogacono ilustracjami autorstwa Laurent Simmon.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz