KANT-
filozof królewiecki, uprawiał filozofię krytyczną, pisał i publikował
dopiero po 60. roku życia, wprowadza twierdzenie, że to podmiot (myśl,
rozum) kształtuje przedmiot czyli świat, od niego wywodzi się filozofia transcendentalna-
zakładająca, że są w świecie elementy niepoznawalne, ale umożliwiające
poznanie i nie trzeba udowadniać ich istnienia, już sama filozofia też
może być transcendentalna.
POJĘCIE
I KRYTYKA METAFIZYKI- metafizyka Kanta zajmuje się możliwościami
poznania Boga, nieśmiertelności duszy i wolności, a nie udowadnianiem
ich istnienia, tradycyjna metafizyka zajmowała się bytem, Kant krytykuje
metafizykę, bo nie daje ona ścisłej i dokładnej wiedzy o swoim
przedmiocie badań, wskazuje też na apostatyczność rozumu- jego
sprzeczność, to, że szuka wiedzy o metafizyce, choć nie może jej zdobyć w
pewnym, naukowym wydaniu, sprzeczna jest też teza o tym, że wszystko
jest zbudowane z atomów, bo z czego są zbudowane atomy?
ETYKA
OBOWIĄZKU- Kant mówi, że należy postępować tak jak powinniśmy, a
metafizyka jest problemem etyki, człowiek ma naturalną skłonność do
postępowania według obiektywnego prawa, ale takiego które współtworzy,
bo wynika to z pojęcia godności etyka, to dążenie do świętości, jest
ukryta w człowieku „niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie”.
IMPERATYW KATEGORYCZNY- jedyna zasada w etyce wg Kanta, którą należy się kierować, to uniwersalna maksyma: „Postępuj tylko według takiej maksymy, co do której mógłbyś chcieć by stała się powszechnym prawem”.
FILOZOFIA
RELIGII- religia zlewa się w jedno z etyką, nie trzeba udowadniać
istnienia Boga, nieśmiertelności duszy i wolności, ale odkryć możliwości
ich poznania, nieśmiertelność duszy to nieskończone dążenie do
doskonałości, którą gwarantuje Bóg.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz