Angielski
filozof, austriackiego pochodzenia, Karl Raimund Popper był z pewnością
jednym z najwybitniejszych współczesnych filozofów, nie tylko w
zakresie filozofii nauki, w obrębie której najczęściej podkreśla się
wielkie znaczenie Poppera, ale także w dziedzinie nauk społecznych.
Mimo
że jego poglądy kształtowały się pod wpływem dwóch kierunków
filozoficznych, wyspecjalizowanych właśnie w zakresie filozofii nauki,
tj. angielskiej filozofii analitycznej i kontynentalnego neopozytywizmu,
nie można ich ani kwalifikować do żadnej z tych orientacji ani
ograniczać tylko do filozofii nauki. Popper odnosił się krytycznie
zarówno do filozofii analitycznej, jak i do poglądów głoszonych przez
przedstawicieli Koła Wiedeńskiego. Stosowane najczęściej nazwy na
określenie poglądów filozoficznych Poppera jak: dedukcjonizm,
hipotetyzm, falsyfikacjonizm czy fallibilizm (od fallo - przywieść do
upadku) są zbyt wąsko zakrojone, ponieważ ujmują one tylko tę ich część,
która należy do filozofii nauki. Najbardziej sensowną nazwą, obejmującą
także koncepcje Poppera, które odnosiły się do społeczeństwa i całej
sfery humanistyki jest nazwa „krytyczny racjonalizm”.
Popper
żył w latach 1902-94. Urodził się w Wiedniu i na uniwersytecie w
Wiedniu ukończył studia. Doktoryzował się w zakresie psychologii, lecz
po doktoracie porzucił psychologię na rzecz filozofii. Dość wcześnie
nawiązał kontakty naukowe z Kołem Wiedeńskim, którego poglądy na naukę,
oczyszczoną z metafizyki i filozofię, zredukowaną do logicznej analizy
języka nauk szczegółowych, były w ówczesnym środowisku wiedeńskim
prawdziwą rewelacją i stamtąd promieniowały na inne ośrodki naukowe w
Europie. Jednak Popper formalnie nie należał do Koła Wiedeńskiego ani
nie podzielał różnych szczegółowych tez na temat nauki i filozofii,
które głosili uczestniczy seminarium Schlicka. Poppera łączyła z grupą
Schlicka pewna wspólnota zainteresowań odnośnie ideałów poznania
naukowego, w tym poglądy na rolę nauki w życiu społeczeństwa. Między
innymi takim wspólnym poglądem Poppera i neopozytywistów było
przekonanie o tym, iż upowszechnienie reguł myślenia naukowego na inne
sfery życia ludzi przyczyniłoby się do zaniku wielu sporów, którym nie
da się przypisać naukowego sensu a które często są źródłem nietolerancji
i prześladowań. Tym niemniej pierwsze prace filozoficzne Poppera, np.
wydana w 1934 r. książka pt. „Logik der Forschung”, mimo iż pozostawały w
wyraźnym związku z problematyką rozwijaną przez członków Koła
Wiedeńskiego, zawierały głównie krytykę idei neopozytywistycznych.
W
1936 r. Popper przesiedlił się z Wiednia do Londynu, skąd po 9
miesiącach przyjął zaproszenie do wyjazdu do Nowej Zelandii, gdzie
przebywał do końca 1945 roku. Po zakończeniu II wojny światowej,
zdecydował się powrócić na stałe do Anglii; zamieszkał w Londynie i do
emerytury był profesorem logiki i metodologii nauk w London School of
Economics. Z wielu prac, które Popper napisał, największe znaczenie
posiadają trzy książki: (a) wymieniana już Logik der Forschung (Logika
odkrycia naukowego), (b) The Open Society and its Enemies (Społeczeństwo
otwarte i jego wrogowie), (c) The Poverty of Historicism (Nędza
historycyzmu).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz