Etykiety

niedziela, 15 kwietnia 2018

Marek Borowiński "Doktor kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu"

Marek Borowiński, Doktor kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu, Warszawa „Edipresse” 2018
Świat kolorów jest jednym z ważniejszych w życiu ludzkim. Natura zaskakuje nas bogactwem barw, które od wieków wykorzystywaliśmy do upiększania naszego otoczenia, rytuałów religijnych, malowania, barwienia tkanin. Posiadamy niezwykłe zamiłowanie do tworzenie kolorystycznych kodów kulturowych. Temat niezwykle fascynujący, warty obserwacji, poważnej analizy, porównań i solidnej rozprawy naukowej, której niestety ciągle brakuje. Miałam nadzieję, że będę mogła Wam dziś taką pozycję zaproponować, ale niestety zawiodła ona moje oczekiwania. Byłam zaskoczona, kiedy na rynku wydawniczym zobaczyłam przyciągającą wzrok pozycję „Doktor kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu”. Zdumiało mnie to, że tak fascynujące zagadnienie, tak niezwykle ważne jest zawarte na zaledwie 250 stronach. Mimo tego sięgnęłam, ponieważ miałam nadzieję, że będzie tu więcej konkretów, a mniej wodolejstwa stosowanego we wszystkich poradnikach „jak żyć długo i szczęśliwie”, w których większość tekstu to opowieść o życiu autora. Książka kusi stroną wizualną. Okładka wręcz eksploduje od kolorów. A wszystko estetyczne i przemyślane. I czegoś takiego oczekiwałam w środku. Częściowo to dostałam, ale tylko i wyłącznie pod kątem strony wizualnej. Merytorycznie niestety czuję się zawiedziona. Nie znaczy to, że publikacja jest zła. Mogę śmiało stwierdzić, że jest dobra, a ja oczekiwałam czegoś ekstra z wiedzą człowieka naprawdę doświadczonego i bawiącego się kolorem, której nie można znaleźć w Internecie na pierwszym lepszym blogu o psychologii i kolorach.
Marek Borowiński w swojej publikacji „Doktor kolor czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu” pozbywa się swoich metodologicznych i merytorycznych zdolności, które musiał nabyć do obrony pracy doktorskiej i zabiera nas w świat przetworzonych informacji pozbawionych naukowej analizy. Dostajemy publikację z wiadomościami, które inteligentny obserwator otoczenia sam jest w stanie zebrać, a człowiek po studiach taką wiedzę zwykle posiada. Takie są przynajmniej oczekiwania. Życie jednak pokazuje, że umiejętność odpowiedniego dobierania barw to bardzo trudna sztuka i niewielu ją posiada. Jednak nie każdy i właśnie do tych odbiorców jest ta pozycja. Pozwala odnaleźć się w świecie barw, zrozumieć wiele mechanizmów rządzących przyjętymi kodami kulturowymi. Do tego pozwala nam zrozumieć nasze upodobania.
Po otwarciu książki wchodzimy w piękny, estetyczny i jednocześnie uporządkowany świat: od znaczenia poszczególnych kolorów, typów osobowości, po przybliżenie kolorystyki określonych świąt, akcji marketingowych.
Marek Borowiński zbiera w całość wszystko to, co możemy znaleźć w innych, podobnych publikacjach i w Internecie, przez co czytelnik nie musi sam wyruszać na poszukiwanie wiedzy tylko dostaje je w estetycznej oprawie. Zdradza tajemnice jak wiele i co kolory mówią o naszej osobowości, w jaki sposób wpływają na nasze życie, jakie kody kulturowe kolorów ukształtowały się w naszej świadomości. Zwraca też uwagę na to, co mówi o nas nie tylko wybieranie, ale też unikanie określonych barw, zachęca do zabawy kolorami, odpowiedniego dobierania ich do strojów na różne okazje, poszukiwania takich, które sprawią nam przyjemność, zmotywują do działania, zrelaksują.
„Kolory mają znaczenie zarówno pozytywne, jak i negatywne. Wiele mówią o każdym z nas. Wskazują na podejście do innych ludzi i świata, a także opisują stosunek do pracy. Mogą również ujawniać pewne skłonności oraz wywoływać akceptację danej osoby bądź niechęć do niej”.
Publikacja Marka Borowińskiego „Doktor kolor” to przede wszystkim uczta dla oka i ściąga dla tych wszystkich, którzy szybko muszą posiąść ważną wiedzę o barwach, wykorzystaniu ich w promocji, rozwoju biznesu, kreowania własnego wizerunku na rynku pracy.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz