Podział percepcji według Hume’a.
Hume,
inspirowany przez Locke’a, dokonuje podziału przedstawień na
wrażenia(przedstawienia pierwotne) i idee(przedstawienia wtórne). Idee
wypływają z wrażeń, są ich kopiami, wytwarzanymi przez umysł. Wrażenia
są właściwym środkiem poznania rzeczywistości i sprawdzianami
prawdziwości idei. Idee mają wartość dla poznania rzeczy tylko, o ile
wiernie kopiują wrażenia.
Jak przebiega krytyka realnego istnienia związku przyczynowo-skutkowego dokonana przez Hume’a?
Przyczynowość
jego zdaniem nie tkwi w świecie obiektywnym, lecz stanowi rezultat
obserwacji i kojarzenia zjawisk zachodzących w tymże świecie. Jest ona
jedynie nawykiem warunkującym,iż po określonych zjawiskach oczekujemy
takich a nie innych skutków ( POCIĄGNIECIE SPUSTU POWODUJE HUK STRZAŁU).
W konsekwencji „po przyczynach, które wydają się podobne, spodziewamy
się podobnych skutków”.
Filozoficzna warstwa twórczości Gombrowicza.
Wiedza z wykładów:
- Gombrowicz nie stosował żadnych fajerwerków technicznych
- Był niechętny francuskiej Nowej Fali
- Literatura migawkowa – zero psychologii, rejestracja faktów
- Język nie może być pierwszoplanowy, tylko bohaterowie i zdarzenia
- Główne problemy filozofii Gombrowicza:
-kategoria
formy- Gobrowicz chce zmuszać kogoś do grania na jego warunkach.
Gombrowicz z pijakiem, kloszardem rozmawia w sposób wyszukany, a z
arystokratką językiem potocznym z kręgu kloszarda.
- Lubi „wkładać kij w mrowisko”, odwracać porządek świata
- Gombrowicz jest Pascalowski pod względem odczuwania: „Przeraża mnie olbrzymia przestrzeń kosmosu”.
- Twierdzi,że człowiek ma potrzebę porządku i miłości, a w świecie jest dokładnie odwrotnie
- Dlaczego „Kosmos”? Ponieważ w całej książce panuje układ sprawiający wrażenie chaotycznego.
- „Im mądrzej tym głupiej” Gombrowicz poprzez te słowa ukazuje, że jest coraz więcej ludzi z wyższym wykształceniem, ale mają wąskie specjalizacje, przez to mało wiedzą o świecie, życiu. Mają zawężony krąg zainteresowań. Podobnie jak w „Buncie mas” Ortegi
- Sprawiedliwość jest dla niego równa moralności
- Zasada: jak pomagać, to wszystkim, a nie tylko niektórym. Sytuacja z odwróconymi żuczkami na plaży. Obrócił jednego żuczka, poczuł się jak Bóg, potem zobaczył masę takich żuczków i przestał czuć się Bogiem. Chciałby wszystkim pomóc, ale nie da rady. Ma świadomość, że dla żuczka, którego nie obróci, jest potworem. Jak Gombrowicz rozwiązał te sytuację? Po prostu wyszedł z tej plaży. Zastosował się do zasady w zdaniu pierwszym – należy pomagać wszystkim, a nie tylko niektórym.
- „Kosmos” jest od strony filozoficznej najważniejszym dziełem Gombrowicza. Najważniejsze pytanie- „Czy nigdy nic nie może zostać wyjaśnione, wytłumaczone?”.
- Świadomość ludzka jest zawsze wartością intencjonalną, szukamy porządku w chaosie.
- Gombrowicz drwił z tekstów sielankowych w literaturze – opiewających „drzewusie” i „kwiatusie”, czyli piękno przyrody.
„Poniedziałek: Ja, wtorek: Ja, środa: Ja, czwartek: Ja” — tak Gombrowicz rozpoczyna swój „Dziennik”. Chce być suwerenny i świadomy siebie, ale ma jednocześnie przekonanie, iż nie jest to do końca możliwe. „Ja” zawsze wobec „Nich” to pierwszy ważny koncept autora
. Człowiek/bohater Gombrowicza jest stwarzany od zewnątrz, bo określa
go forma, która rodzi się między ludźmi. To „międzyludzkie” go stwarza
i kształtuje. „Kosmos” jest powieścią o samym stwarzaniu się
historii, o tym, jak ona rodzi się z naszych spostrzeżeń, skojarzeń,
wyobrażeń, zmysłów. Ale w ten sposób budowany przez autora świat to
tylko jedna z trzech rzeczywistości Gombrowicza. Dwie pozostałe są — wg
filozofii Jarzębskiego — nie mniej interesujące. Bowiem obok codziennego świata pojawia się również demoniczny kosmos — wytrącający świat z jego kolein — oraz niesamowity świat
: odbudowywany z gruzów, w którym panuje perwersja i dwuznaczność. Zaś
ten formujący się (bo nigdy nie osiągający ostatecznego kształtu) świat
ulega, siłą rzeczy, pewnemu skonwencjonalizowaniu. To ułatwia ustalenie
relacji panujących między bohaterami. Drugi koncept- koncept bezustannie kreowanej rzeczywistości. Gombrowicz zdaje się w wielu swoich dziełach opierać na koncepcie rzeczywistości: kreowanie-skonwencjonalizowanie- rozbijanie. W wielu utworach Gombrowicza — a w „Operetce”
w szczególności- zauważamy obecność dwóch przeciwstawnych w tradycji
metafor: stroju i nagości. Projektowanie obrazu historii jako „rewii
mody” ma na celu przede wszystkim ukazanie odwiecznego konfliktu maski
i autentyczności, gry i prawdy, konformizmu i sprzeciwu. Nagość jest
synonimem prawdy, przeciwstawiającej się pozorom czy zgoła fałszom
„ubiorów” i „masek”, ale także „„ubiór” jest synonimem wartości
i przeciwieństwem „nagiej” natury i bezwstydu. Świat Gombrowicza jest światem chaosu, bo funkcjonuje jako rzeczywistość bez żadnej naczelnej idei porządkującej- bez Boga
. Człowiek Gombrowicza zostaje pozbawiony najwyższej instancji,
autorytetu, do którego mógłby się odwołać, staje się igraszką własnych
niekontrolowanych instynktów i doznań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz