Wartość
– czyli zdolność jakiegoś przedmiotu do spełnienia funkcji zaspakajającej
określoną potrzebę ludzką. Wartość jest więc zawsze wartością dla kogoś
– jednostki czy grupy społecznej. W tym sensie jest subiektywna ale
jednocześnie ma swój aspekt obiektywny bo uzależniona jest od
właściwości danego przedmiotu jako całości albo od właściwości jego
elementów.
Wartość,
zatem istnieje w przedmiocie potencjalnie, ujawnia się zaś w
zaspakajającym potrzebę użytkowniku. Wartość przedmiotu może być:
- złożona z różnych jakości wartościowych np. smak i pożywność.
Kategorie wartości w zastosowaniu do oceny przedmiotów nazywa się kryteriami, użyte jako postulaty – normami.
Przedmiotem
oceny powinno być dzieło literackie jako utwór niezależny od przeżyć
odbiorcy, gdy tymczasem jakości wartościowe występują dopiero w
konkretyzacjach dzieła literackiego.
Teoretycznie
uzasadnione jest rozróżnianie wartości dzieła literackiego jako
przedmiotu artystycznego od wartości jego konkretyzacji jako przedmiotu
estetycznego – w praktyce możemy wartościować dzieło literackie tylko
pośrednio, poprzez własną konkretyzację.
Można powiedzieć, że wartością jest zdolność do zaspokajania potrzeby doznawania przeżyć estetycznych.
Obrazowość
utworu literackiego stanowi podłoże dla wartości emotywnych. Wartości
owe na tym polegają, że niektóre postacie czy sytuacje przedstawione w
dziele literackim posiadają właściwości takie jak: tragizm, komizm,
wzniosłość itd. Zdolne wywoływać względem siebie ocenianie.
W
odróżnieniu od prozy naukowej, ustawy czy proklamacji politycznej
dzieło literacki nie zawiera wyraźnych, zawsze takich samych reguł
wskazujących jak należy rozumieć jego stosunek do rzeczywistości
obiektywnej.
Wartość
poznawcza (a także postulatywna) utworu literackiego jest ze względu na
jego funkcjonalność odosobniona, a zarazem zwielokrotniona, bo ze
względu na wieloznaczeniowość sugeruje różnorodne uogólnienia. Dotyczy
dziedzin, które nie są w pełni obiektami badania naukowego ( jak np.
charakter jednostki czy opis jej przeżyć wewnętrznych).
Przy
istnieniu wartości konstrukcyjnych i obrazowych odrzucenie treści
poznawczych czy postulatywnych obniża wartość utworu literackiego, ale
jej nie niweczy, dopóki różnice nie stają się zbyt wielkie i nie dotyczą
spraw ważnych dla określonego odbiorcy. Uznanie wartości całościowej
utworów, których treści poznawczej odbiorca nie afirmuje, ułatwia kilka
okoliczności. Często jest to swera rzeczywistości niedostępna lub nie w
pełni dostępna naukowej wersyfikacji - i wtedy odbiorca skłonny jest
przyjąć uogólnienia, z którymi się nie zgadza jako uprawnione hipotezy.
Wywody
dotychczasowe prowadzą do wniosku, że dzieło literackie jest tworem
wielowartościowym: składowe wartości estetyczne – jak pisał Ingarden –
występujące w tym samym przedmiocie estetycznym, wzajemnie wpływają na
siebie i się wzajemnie potrzebują.
Utwór
literacki w ujęciu całościowym może być, więc wielowartościowy. Przy
dużych wartościach konstruktywnych czy obrazowych może posiadać wartości
poznawcze i postulatywne, ale wtedy nie są to już wartości swoiście
literackie, zdolne do estetycznego oddziaływania.
W
odróżnieniu od krytyki literackiej, którą interesuje głównie wartość
całościowa poszczególnych utworów literackich, historia literatury z
jednej strony uprawia częściej wartościowanie porównawcze, z drugiej zaś
- ocenia pewne cechy dzieł literackich nie ze względu na związane z nim
konkretne wartości, ale jako wzory postępowania pisarskiego, które
wzbogaciły i usprawniły środki wypowiedzi literackiej, pozwalając
wytworzyć w innych dziełach podobne wartości, sprawiając dalszy rozwój
literatury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz