w piątek, 16 marca o godz. 19Miejsce Projektów Zachęty, ul. Gałczyńskiego 3
Praca
nad wystawą „Niespodziewane spotkanie” rozpoczęła się od... spotkania.
Kko-Kka Lee, kuratorka z Seulu, przebywająca w Warszawie na pobycie
studyjnym, przedstawiła swoich ulubionych artystów z Korei kuratorce
Miejsca Projektów Zachęty, Magdzie Kardasz. Ta z kolei zaprezentowała
ich Annie Panek — artystce z Warszawy, z którą od jakiegoś czasu
planowała wystawę. Artystce spodobał się pomysł nawiązanie dialogu z
innym twórcą, a jej wybór padł na Won Seoung Won, która zgodziła się
podjąć wyzwanie. Takie były kulisy „niespodziewanego spotkania” dwóch w
pełni ukształtowanych artystek pochodzących z odległych kultur.
Artystki
zdecydowały, że każda z nich pokaże jedną ze swoich najnowszych prac, a
w części centralnej galerii stworzą wspólną kompozycję. Składają się na
nią obrazy przygotowane przez obie artystki. W wypadku Won Seoung Won
są to rysunki kredką o surrealizującym klimacie, w których zestawia
fragmenty postaci ludzkich, przedmiotów i elementy natury. Atmosfera
bajkowości miesza się w nich z apokaliptycznym obrazowaniem. Można je
odczytywać jako wyobrażenia odbitych w podświadomości zdarzeń i przeżyć.
Z kolei jednobarwne formy o geometryczno-organicznych kształtach,
zaproponowane przez Annę Panek, wydają się wyabstrahowanym odbiciem form
naturalnych. Są zróżnicowane walorowo, a niektóre z nich wychodzą w
trzeci wymiar i można ich dotknąć. Dla postawy Panek charakterystyczne
jest sytuowanie malarstwa blisko sił natury. Artystka przyznaje, że
ostatnio bardziej interesują ją próby malarskiego obrazowania
abstrakcyjnych pojęć, niż właściwe jej wcześniejszym projektom
wchodzenie z malarstwem w architekturę.
Traktowanie natury jako niewyczerpanego magazynu form i inspiracji łączy twórczość obu artystek, choć motywacje i cele sztuki są dla każdej z nich różne. W MPZ podłożem wspólnego dzieła są ściany i podłoga galerii. Obrazy wychodzą z ram, nawiązują ze sobą dialog, a czasem spór. Działania na ścianie wyznaczyły kierunki napięcia dialogu dzieł Won Seoung Won i Anny Panek. Wystawa ma charakter eksperymentu, dialogu wizualnego dwóch różnych artystycznych osobowości.
Traktowanie natury jako niewyczerpanego magazynu form i inspiracji łączy twórczość obu artystek, choć motywacje i cele sztuki są dla każdej z nich różne. W MPZ podłożem wspólnego dzieła są ściany i podłoga galerii. Obrazy wychodzą z ram, nawiązują ze sobą dialog, a czasem spór. Działania na ścianie wyznaczyły kierunki napięcia dialogu dzieł Won Seoung Won i Anny Panek. Wystawa ma charakter eksperymentu, dialogu wizualnego dwóch różnych artystycznych osobowości.
Tytuł
wystawy, „Niespodziewane spotkanie” został zaczerpnięty z wiersza
polskiej noblistki, Wisławy Szymborskiej. Wyjątkowe poetyckie wyrażenia
wydają się podobne wrażeniom obu artystek — ta wystawa pokaże nową
pespektywę spojrzenia na nieoczekiwane spotkanie.
----
Anna Panek (ur. 1977) -
malarka i architektka, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki
Wrocławskiej i Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Tworzy obrazy, murale, instalacje w kontekście architektury. Pracownik
naukowy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mieszka i tworzy w
Warszawie.
Won Seoung Won
(ur. 1972) - absolwentka Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Sztuk Pięknych w
Chung-Ang, oraz Kunstakademie w Düsseldorfie i Kunsthochschule für
Medien w Kolonii. W swej twórczości wykorzystuje unikalną, szczegółową
formę kolażu fotograficznego, w którym rzeczywistość przenika się z
fantazją. Mieszka I tworzy w Seulu.
kuratorki: Magda Kardasz, Kko-Kka Lee
kuratorki: Magda Kardasz, Kko-Kka Lee
współpraca ze strony MPZ: Julia Harasimowicz
współorganizator wystawy: Centrum Kultury Ambasady Republiki Korei
wystawa wspierana przez: Ministerstwo Kultury Sportu i Turystyki Republiki Korei, Korea Arts Management Service, KSPO Korea Sports Promotion Foundation
sponsor MPZ: Benq
sponsorzy wernisażu: Freixenet, Chocolissimo
patroni medialni: Stolica, artinfo.pl
sponsorzy wernisażu: Freixenet, Chocolissimo
patroni medialni: Stolica, artinfo.pl
Wystawa prezentowana 17.03–20.05.2018
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz