W
średniowieczu formy teatralne i dramatyczne związane były z liturgią
kościoła katolickiego. Proces teatralizowania obrządku głównych świąt
rocznych – zwłaszcza obchodów Wielkiego Tygodnia upowszechnił się i
utrwalił w Polsce w późnym średniowieczu.
„Dramatyzacje”
i „oficja dramatyczne” uległy z biegiem czasu ewolucji, przejawiającej
się w stopniowym przełamywaniem granic zakreślonych przez słowo
liturgiczne, wzbogacano elementy teatralnej umowności i pogłębiano
treści symboliczne.
Dramatyzowaniu
podlegały procesje Niedzieli Palmowej, nabożeństwo upamiętniające
Ostatnią Wieczerzę, złożenie do grobu oraz zmartwychwstanie.
Co
do dramatyzowania w Polsce Liturgii Bożego Narodzenia nie ma żadnej
pewności. Wiadomo, że organizowane były widowiska jasełkowe, szopki.
-
Jeśli chodzi o dramaturgie świecką – w XIV w. zaczęły się pojawiać
kopie wierszowanych „komedii elegijnych”. Kopie te sporządzano w kręgach
zbliżonych do Uniwersytetu Krakowskiego. Wkrótce w salach Wawelu
zaczęto wystawiać zupełnie odmienne sztuki starożytnych lub
współczesnych pisarzy.
- Gatunki: DRAMAT LITURGICZNY
rozkwitł
w XII i XIII w. za najstarszy w świecie zachodnim dramat liturgiczny
uważa się „ Visitatio Sepulchri” ( Nawiedzenie Grobu) odgrywaną w Anglii
w II poł. X w.
- ok. XII w. zaczęły się pojawiać inne formy dramatyczno – teatralne:
* misteria
– widowiska oparte na wątkach biblijnych, prezentowane najpierw w
kościołach, a później na placach miejskich. Misterium uzupełniało
biblię, dawało odpowiedzi na pytania: jak wyglądali Maria i Jezus, jak
się ubierali, jak spędzali czas itp. Przedstawienia misteryjne trwały
bardzo długo. Wiele godzin, czasem nawet kilka dni lub tygodni. Były
wielowątkowe, kompozycyjnie zbliżały się do dzieł epickich. Akcja
misteriów toczyła się w sferze pozaziemskiej i na ziemi, obok postaci
ludzkich występowały nadprzyrodzone. Tekst dialogów był recytowany lub
miejscami odśpiewywały.
* mirakla – ukazywały wątki hagiograficzne i apokryficzne oraz związane z nimi nierozerwalnie cuda
( miracula). Mirakla najczęściej ukazywały dzieję upadku grzeszników, którym w krytycznym momencie Najświętsza Maryja Panna lub któryś ze świętych w cudowny sposób pomagali uniknąć potępienia.
( miracula). Mirakla najczęściej ukazywały dzieję upadku grzeszników, którym w krytycznym momencie Najświętsza Maryja Panna lub któryś ze świętych w cudowny sposób pomagali uniknąć potępienia.
* moralitet – utwór
dramatyczny, którego bohater i jego dzieje w symboliczny sposób
prezentuje skrót historii ludzkości od stanu łaski przez pokusę i upadek
po pokutę uwieńczoną zbawieniem. Prócz zwykłych postaci otaczały
człowieka uosobienia ( śmierć, sumienie, cnoty i przywary ), a także
aniołowie i szatani. Akcja toczyła się na ziemi lub w przestrzeni
pozaziemskiej. Moralitet miesza elementy patosu i powagi z komizmem.
* apokryf – utwór uzupełniający Biblię, którego autorstwo przypisuje się znanym postaciom z historii religii, np.: apostołom. Utwory: „ Posłuchajcie bracia miła” – dramat liturgiczny. „ Kupiec” M. Rej – moralitet.
RENESANS
Gatunki odziedziczone ze średniowiecza.
Renesansowy dramat regularny: powrót do gatunku na podstawie Arystotelesa. Reguła naśladowania klasycznych twórców lit. Jako doskonałego wzorca.
Dramat humanistyczny – tworzony
przez intelektualistów, przeznaczony na scenę i do czytania. W Polsce „
Odprawa Posłów Greckich” cechy: wszystkie dramatu antycznego + brak
jasno określonego konfliktu tragicznego, brak bohatera naznaczonego
piętnem tragizmu, pojawia się bohater zbiorowy.
ROMANTYZM
Dramat romantyczny:
- przeciwstawia się regułom dramatu antycznego, nawiązuje zaś do dramatu szekspirowskiego i hiszpańskiego.
- odrzucenie klasycznych reguł trzech jedności.
- rozluźnienie kompozycji, wprowadzenie na scenę elementów fantastyki i ludowości.
- bohaterem jest najczęściej samotnik, indywidualista, buntownik, walczący o wolność ojczyzny.
-
miesza konwencje i gatunki literackie, pojawiają się partie liryczno –
dramatyczne i epickie, sceny realistyczne i fantastyczne, komiczne i
tragiczne.
- odrzucenie akcji opartej na zasadzie przyczyna - skutek, formuła otwarta, np.: „Dziady”, „Kordian”.
-
podejmował najważniejsze problemy epoki, w polskim dramacie
romantycznym dominowała problematyka patriotyczna i narodowowyzwoleńcza,
która często uzyskiwała swą wykładnię mistyczno – mesjanistyczną.
Np.
J. W. Goethe „Faust”, Wiktor Hugo „Hernani”(?), Mickiewicz „Dziady”,
Krasiński „Nie - Boska Komedia”, „Irydion”, Słowacki „Kordian”, „Lilla
Weneda”, „Sen srebrny Salomei” „Balladyna”.
OŚWIECENIE
Teatr elżbietański – szekspirowski:
- mieszanie gatunków;
- bohater typowy, ale silnie zindywidualizowany;
- specyficzny odbiorca – lud przekonany o swej wyższości nad innymi narodami;
-
szeroki wachlarz tematyczny – starożytna i nowożytna historia, tematyka
rycerska, pasterska, ludowa, orientalna, religijna ( pozostałości
misterium), obserwacja rzeczywistości;
- głównie tragikomedia ( tragedia o szczęśliwym zakończeniu).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz