Agnieszka Kossowska, Duże sprawy w małych głowach, wyd. III, zmienione, rozszerzone, Warszawa
„Linia” 2018
Jaki jest świat niepełnosprawnych dzieci? O czym
marzą? Z jakimi trudnościami się spotykają? Czego możemy się od nich nauczyć? –
odpowiedzi na te pytania znajdziemy w książce Agnieszki Kossowskiej „Duże
sprawy w małych głowach”, w której znajdziemy opowieści o pięciu niepełnosprawnościach:
autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność
intelektualna, wcześniactwo, epilepsja. Bohaterami oprowadzanymi po innym
spojrzeniu i funkcjonowaniu w świecie są dzieci.
Sześcioletni Franio zabiera nas w świat autyzmu.
Tłumaczy swoje odmienne zachowanie, problemy z komunikacją, terapię oraz naukę
trudnej sztuki rozumienia świata. Chłopiec nie mówi, ale ma inne sposoby
porozumiewania się z otoczeniem. Ma też koleżankę Julkę, która potrafi mówić,
ale ma problem z echolaliami i z tego powodu również wiele czasu spędza na
terapii. Franiu opowiada jak bardzo każdy się różni. To dotyczy również osób z autyzmem:
każdy lubi coś innego, boi się czegoś innego, a łączy ich problem z
przetwarzaniem bodźców z otoczenia.
Jedenastoletnia Ania zabiera nas w podróż o świecie
dotyku. Dziewczynka tylko w ten sposób może odbierać i uczyć się świata,
ponieważ jest niewidoma. Pokazuje nam, w jaki sposób uczy się świata, poszerza
swoją wiedzę, rozwija zainteresowania. Nie zabraknie też informacji o twórcy
alfabetu Braille’a oraz mogą poznać litery.
Ośmioletnia Klaudia niedosłyszy, dlatego chodzi do
specjalnej szkoły, w której uczą się dzieci mające problemy ze słuchem. Nim tam
trafiła była diagnozowana, mogła wybrać sobie aparat słuchowy. Czytelnicy dowiadują
się, dlaczego uszy są tak ważne i jakie zwierzęta ich nie mają. Interesującym
dodatkiem jest ilustracja z budową ucha. Klaudia tłumaczy, w jaki sposób
odbiera świat, z czym ma trudności, na co musi uważać, w jaki sposób radzi
sobie z niepełnosprawnością.
Pięcioletni Leoś choruje na SMA. Z tego powodu jeździ
wózkiem, oddycha przy pomocy butli i używa specjalistycznego sprzętu do
karmienia, podtrzymywania ciała. Mimo tego chłopiec ma marzenia, ulubione
zajęcia i dużo podróżuje. Był w górach, na basenie i wielu innych miejscach.
Wszystko dzięki otwartym i pomysłowym rodzicom.
Siedmioletnia Ola ma wodogłowie. Skomplikowane
operacje i sprzęt rehabilitacyjny pozwalają jej na uczenie się i rozwijanie
swojej samodzielności. Nie jest to łatwe, ale dziewczynka nie poddaje się i
każdego dnia dużo się uczy.
Sześcioletnia Zuzia ma MPD, czyli dziecięce porażenie
mózgowe. Wielu jej znajomych ma podobną diagnozę chociaż każde funkcjonuj
inaczej: jedne dzieci chodzą, inne jeżdżą na wózku, nie panują nad odruchami,
kuleją. Zuzia uświadamia nas, że zwykłe, proste, codzienne czynności wymagają
od niej niesamowicie długich ćwiczeń oraz dużego wysiłku.
Dziewięcioletnia Zosia jest niepełnosprawna
intelektualnie. Jej świat jest piękny, poukładany, sporo w im zabawy. Bywają
jednak chwile smutku z powodu wyśmiewania się innych dzieci. Z tego powodu cierpi
też jej siostra bliźniaczka, Ania. Dziewczynki urodziły się razem, ale każda w
innym tempie się rozwija. To jednak nie przeszkadza im w kochaniu się i dobrej
zabawie.
Dziewięcioletnia Justynka jest wcześniakiem z epilepsją
(czyli padaczką). Opowiada o tym jak bardzo chciałaby mieć rodzeństwo, ale jej
mama bardzo się boi, ponieważ po urodzeniu jedynaczki wiele miesięcy spędziła w
szpitalu czuwając przy córce walczącej o życie. Dziewczynka jest inteligentna,
ale ma pozostałość po wcześniactwie: blizny i chorobę, przez którą musi być pod
stałą kontrolą lekarzy.
Każdy rozdział zakończono interesującymi ćwiczeniami
dla dzieci i dorosłych. Pozwalają one zrozumieć, w jaki sposób funkcjonują osoby
o odmiennym sposobie odbierania świata. Materiał podzielono w taki sposób, że
można jedną opowieść przybliżyć jednego dnia i zachęcić do wykonania zadań,
które doskonale zapełnią godzinę wychowawczą.
Książka bardzo ciekawa, kolorowa i ze zróżnicowaną,
dużą czcionką. Autorka przybliża czytelnikom problemy przed jakimi stają osoby
niepełnosprawne. „Duże sprawy w małych głowach” to interesujący materiał dla
nauczycieli chcących wyjaśnić uczniom na czym polega określona
niepełnosprawność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz