Norbert Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przeł. T. Zabłudowski, Warszawa 1980, s. 319-363.
Wszystkie
ekspansje mają kiedyś swój koniec. Podobnie było z ekspansją rozpoczętą
przez rycerzy zachodniofrankijskich. Stopniowe zmniejszanie się
podbojów sprawiło, że coraz trudniej było rycerzom nieposiadającym
ziemię osiąść, a tym, którzy mieli niewiele – zdobyć kolejne skrawki
ziemi. To doprowadziło do ugruntowania się hierarchii społecznej. Coraz
częściej dziedziczono prawa, obowiązki, ziemie i tytuły. Było to
przejście od społeczeństwa szans do faz o mniejszych możliwościach i
ugruntowywaniu się pozycji społecznej.
W
społeczeństwach opartych na gospodarce naturalnej stopniowe zanikanie
podbojów przyczyniało się do upadku domu królewskiego. Stopniowo
zanikały związki plemienne, a rycerze najeżdżali wzajemnie swoje
posiadłości. Zachowanie bezpieczeństwa zapewniało oddanie się w opiece
komuś potężniejszemu. Na samym dole tej społecznej piramidy znajdował
się chłop.
W
społeczeństwie przemysłowym istnieje wiele zjawisk podobnych do tych w
społeczeństwach feudalnych. Takim najbardziej widocznym podobieństwem
jest stosunek między państwami. Gospodarka wewnętrzna krajów
niejednokrotnie opiera się na systemie zablokowanych możliwości, co
utrudnia awans z jednej klasy do drugiej.
Stabilizacja
gospodarki od XI wieku prowadziła do wzmacniania pozycji możnych przez
prowadzenie osiadłego trybu życia, wykorzystywanie zasobów z posiadanych
ziem. Wielcy właściciele ziemscy oddawali swoim wasalom ziemię do
użytku w zamian za służbę. Często wręcz za usługi płacono jedynie
przyodzienkiem, jedzeniem i miejscem do spania.
Tylko
wielcy właściciele prowadzili handel. Drobne rycerstwo ograniczało się
do utrzymywania z tego, co dadzą chłopi. Często też nie mieli licznej
służby tylko ograniczali się do niezbędnych sług. Niejednokrotnie, w
celu zdobycia środków do życia, atakowali lub grabili sąsiadów.
Z
czasem odsuwano średnich właścicieli od handlu, co przyczyniało się do
zahamowania możliwości bogacenia się. Warstwy niższe wrogo odnosiły się
do wartości pieniędzy, ponieważ był poza ich rozumowaniem. Pieniądz był
wartością, jaką posługiwali się możni prowadząc handel. Z czasem rosła
potrzeba wymiany towarów (sprzedaży nadwyżek i nabywania towarów
luksusowych).
Opieka
nad mnichami, księżmi, naukowcami była skutkiem ubocznym „ścigania się”
dworów w ich rosnącej świetności. W mniejszych dworach właściciele
często nie odbiegali wykształceniem od zwykłych chłopów. Możni natomiast
starali się kształcić. To również stało się przyczyną zainteresowania
wędrownymi artystami, ale na krótko, ponieważ żaden z dworów nie mógł
sobie pozwolić na utrzymywanie artysty (brak środków). Wędrowni śpiewacy
często zmieniając dwór zmieniali poglądy polityczne.
Kultura
dworska została ukształtowana dzięki pojawieniu się zbędnych środków,
które mogły być sprzedane i nabyte w ich miejsce nowe. Bezziemni
rycerze, mieszczanie, wieśniacy stawali się wędrownymi artystami.
Niejednokrotnie tworzył też sam pan, ponieważ stosunki społeczne nie
były wówczas tak silnie ukształtowane.
Nadworni
śpiewacy tworzyli pieśni, by przypodobać się możnym i trafić w służbę
na ich dwór. Rzadko zdarzało się, aby nadawano mu przez to dobra. Często
służba nie trwała nawet roku.
Kobiety
na dworze były obiektem czci, ale jeszcze w IX-X wieku zdobywały one
wszelkie umiejętności fizyczne, ale nie posiadały pozycji, która
umożliwiłaby im decydować w strawach dworu. Słuchanie rad żony było dla
rycerza ujmą.
Wielkie
dwory lenne przezwyciężały nierówność płci i dziedziczyć mogły również
kobiety. Jednak do zgody dziedziczenia tronu przez kobietę potrzebowano
zgody sąsiadów, pana lennego i rodziny.
Mężczyźni
na dworach skupiali się na rozwijaniu swoich umiejętności fizycznych,
natomiast kobiety, jako pierwsze miały dostęp do nauki. W wyższych
kręgach w XII wieku kobieta górowała pod względem edukacji, a mimo to
rycerz był władcą swojej żony. Kobieta w tej kulturze wojowników jest
istotą niższą i postrzegano ją, jako daną do zaspokajania potrzeb i
rozkoszy rycerza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz